Czy Wrocław pójdzie w ślady Poznania? Stary wiadukt może stać się mostem nad Odrą
Czy konstrukcja starego wiaduktu kolejowego nad ul. Grabiszyńską we Wrocławiu znajdzie zastosowanie w innej części miasta? Taki pomysł zaproponowali aktywiści z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia.
Wiadukt nad ul. Grabiszyńską we Wrocławiu, będący częścią linii kolejowej E59 zostanie niedługo zdemontowany, a na jego miejscu pojawi się całkowicie nowa konstrukcja. Jak podkreślają Polskie Linie Kolejowe, nowy obiekt będzie o wiele lepiej dostosowany do tamtejszego ruchu kolejowego, będą zamontowane na nim nowe urządzenia sterowania ruchem, nowe torowiska, rozjazdy oraz trakcja.
Stary wiadukt będzie zdemontowany i prawdopodobnie zezłomowany. Jednak grupa aktywistów z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia chce, by konstrukcja nie zniknęła całkowicie z krajobrazu miasta, a posłużyła w innej jego części jako most lub kładka.
- Wrocław nie byłby pierwszym miastem, w którym stary wiadukt przeznaczono by na inne cele. W Poznaniu kilka lat temu rozebrano most Rocha, a jego przęsło posłużyło do połączenia Ostrowa Tumskiego ze Śródką – dziś przeprawa ta nosi nazwę mostu Jordana – mówi Marek Karabon z TUMW.
Wstępnie aktywiści w porozumieniu z mieszkańcami przedstawili wstępnie dziewięć lokalizacji, w których mógłby się pojawić zdemontowany wiadukt. Wśród nich znalazło się kilka pomysłów wykorzystania konstrukcji jako przeprawy mostowej np. nad Starą Odrą między ul. Mianowskiego a Bujwida, nad fosą miejską w rejonie Wzgórza Partyzantów i ul. Dworcowej, nad Ślężą między Aleją Piastów a Racławicką czy też jako połączenie Wyspy Daliowej z Tamką.
Jak podkreślają pomysłodawcy, lokalizacje są ustalone bardzo wstępnie i potrzebne są dokładne analizy, które pozwolą ocenić, czy jest techniczna możliwość umieszczenia konstrukcji w danym miejscu. Propozycja TUMW trafiła m.in. do PKP Polskich Linii Kolejowych, jednak ich stanowisko w tej sprawie nie jest na razie znane.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .