Berlin: przyszłość z językiem polskim, ale bez pieniędzy na naukę
Arbeit & Bildung e.V./projekt Kumulus uhonorowano tegoroczną nagrodą Fundacji Helgi i Edgarda Reuterów za wkład pracy wniesiony w integrację społeczną imigrantów w Niemczech. Kumulus prowadzi liczne projekty integracyjne dla młodzieży nie niemieckiej, także - adresowane do młodych Polaków, pisze Grażyna Wittgen.
Grażyna Wittgen pracująca w Projekcie Kumulus była współorganizatorką tegorocznych Polsko-Niemieckich Targów Edukacyjnych, wspólnie z Deutsch-Polnische Gesellschaft oraz Polskim Towarzystwem Szkolnym Oświata.
W targach wzięło udział wiele organizacji polonijnych i kooperujących z Polską. Otwarcia dokonali - w imieniu Urzędu Burmistrza Dzielnicy Wilmersdorf-Charlottenburg pani Monika Thiemen, rzecznik Senatu Berlina do spraw obcokrajowców pani Barbara John i radca polskiej ambasady dr Jan Rydel.
O tym, jak dalece zaawansowane są projekty zapewniające młodzieży "przyszłość z polskim", zwłaszcza w Berlinie, dyskutowali przedstawiciel Senatu do spraw szkoły, młodzieży i sportu pan dr Rainer Höttler, Gerhard Schnepel - reprezentujący OSZ Bürowirtschaft und Verwaltung i dr Roland Jerzewski oraz dr Ruth Garstka, obydwoje dyrektorzy szkół oferujących naukę języka polskiego.
Okazuje się, że o zaletach dwujęzyczności i związanych z nią lepszych perspektywach zawodowych nikogo nie trzeba przekonywać.
Grażyna Wittgen relacjonuje: przedstawiciel Senatu dr Höttler podkreślił, iż nauka języka polskiego w szkołach jest traktowana przez władze oświatowe Berlina na równi z innymi językami obcymi. Tymczasem kwestia wsparcia finansowego dla szkół i organizacji, realizujących polsko-niemieckie modele nauczania, wydaje się już nie tak łatwą do zrealizowania, jak publicznie deklarowane wsparcie słowne. W dalszym ciągu jest problemem chociażby znalezienie zadowalającego polską stronę rozwiązania kwestii nauczania języka polskiego w szkołach, jak i zapewnienia odpowiedniej kadry nauczycielskiej. Dlatego zaledwie dwie szkoły w Berlinie oferują naukę języka polskiego. Nagroda za projekty integracyjne nie zrównoważy tej słabości, jaką stanowi ograniczony dostęp do nauki języka polskiego w berlińskich szkołach. (pr)