PolskaBadania: Internet drogi i nie dla pornografii

Badania: Internet drogi i nie dla pornografii

(inf. własna)

18.04.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Internautów przybywa w Polsce coraz wolniej - pokazują badania Internet Monitor przeprowadzone w lutym przez ARC Rynek i Opinia. W ciągu roku grupa osób korzystających z sieci wzrosła o niewiele ponad jedną czwartą. Co jest barierą dla rozwoju Internetu?

Koszty sprzętu komputerowego oraz korzystania z globalnej sieci to główne bariery jakie hamują rozwój Internetu - powiedział * Wirtualnej Polsce* Piotr Czyżewski z ARC Rynek i Opinia. Respondenci z niższym wykształceniem, zamieszkujący mniejsze miasta i powyżej 35 roku życia często dodawali, że "nie mają potrzeby korzystania z sieci". _ To dlatego, że nikt nie pokazał im korzyści z tego płynących_ - tłumaczy Czyżewski.

Według badań obecnie z Internetu korzysta 13,4% Polaków od 15 roku życia. Najczęściej z sieci korzystają mężczyźni i osoby z wykształceniem średnim i niepełnym wyższym, w wieku 15-29 lat. Kobiety stanowią nieco ponad 1/3 polskich internautów. Większość użytkowników sieci mieszka w dużych miastach.

W porównaniu z liderami europejskimi mamy jakieś 3-4 lata opóźnienia - wynika z badań brytyjskiej NOP Reserch Group. Tam Internet nie jest domeną młodszych, bogatszych, lepiej wykształconych i mieszkających w dużych miastach, tak jak w Polsce.

W Zachodniej Europie jest o wiele więcej starszych użytkowników sieci. We Francji osoby powyżej 34 roku życia stanowią ponad 39% internautów, w Wielkiej Brytanii - 50%, a w Niemczech 53%. W Polsce jest ich zaledwie 30,6%. W krajach tych znacznie więcej kobiet korzysta z sieci. Stanowią one 40% internatów.

Według badań ARC Rynek i Opinia najczęściej Polacy szukają w Internecie zagadnień związanych z muzyką i plikami dźwiękowymi (34,3%), aktualności z kraju i ze świata (26,8%), informacji kulturalnych (22,2%), wiadomości potrzebne do nauki (21,4%) oraz tematów związanych z ekonomią. (20,1%).

Dla polskich internautów, sieć jest więc przede wszystkim źródłem informacji, edukacji oraz sposobem komunikacji. Badani rzadko wskazywali globalną sieć jako miejsce poszukiwania erotyki. Według Czyżewskiego po prostu nie chcieli się do tego przyznać. Podczas innego badania, pytano jak z sieci korzystają inni i tam, strony pornograficzne miały "wysokie notowania".

Polscy internauci nie są jeszcze przekonani do zakupów poprzez sieć. Według badań tylko 11,2% wszystkich internautów dokonało w ciągu ostatniego roku zakupów w sieci. Najczęściej były to książki, płyty lub sprzęt komputerowy. Największym problemem jest brak zaufania do tej formy zakupów (39,5%) oraz przyzwyczajenie do robienia zakupów w zwykłym sklepie (35,5%).
Sylwia Strzałkowska (WP)

internetbarieryinternauta
Komentarze (0)