Autostrada A2 poza Warszawą
Autostrada w obrębie warszawskiego węzła
komunikacyjnego jest potrzebna, ale poza Warszawą - powiedziała na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska Rady m. st.
Warszawy Małgorzata Czeczko z Zarządu Dróg Miejskich.
Autostrada A2 ma przebiegać z zachodu Polski na wschód, łącząc Świecko z Terespolem. Według danych Ministerstwa Infrastruktury, do 2007 roku ma zostać ukończony odcinek od granicy polsko- niemieckiej do Strykowa koło Łodzi.
Komisja Ochrony Środowiska Rady m. st. Warszawy zorganizowała dyskusję przedstawicieli Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Urzędu m. st. Warszawy, Zarządu Dróg Miejskich na prośbę działających w Warszawie organizacji pozarządowych (głównie ekologicznych), zaniepokojonych wpływem przyszłej autostrady na życie stolicy.
"Nie ma zgody na przebieg autostrady przez Warszawę. Dobrym rozwiązaniem jest przykład Berlina, gdzie 25 kilometrów od miasta przebiega autostrada tranzytowa, do miasta dochodzą tylko tzw. sięgacze, na obrzeżach są terminale handlowe" - powiedział Bolesław Król z Polskiego Klubu Ekologicznego.
Dyrektor Biura Strategii m. st. Warszawy Witold Słowik powiedział, że nieporozumieniem jest podawanie, iż istnieje propozycja władz miasta, aby autostrada A2 przebiegała przez miasto.
Kwestia ewentualnego przebiegu autostrady poza Warszawą nie leży jednak w gestii władz samorządowych. Ustalenie trasy autostrady A2 należy do Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W związku z tym prowadzone były w tej sprawie wstępne ustalenia pomiędzy Urzędem m.st. Warszawy a Główną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Członkowie Komisji podczas posiedzenia jednogłośnie przyjęli wniosek, w którym Komisja Ochrony Środowiska Rady m. st. Warszawy zwraca się do prezydenta Lecha Kaczyńskiego o niewyrażenie zgody na budowę autostrady lub innych dróg szybkiego ruchu spełniających tę rolę w obrębie Warszawy.