Allegro wspiera rozwój polskiego biznesu w Czechach
W czerwcu bieżącego roku Allegro udostępniło w Czechach swoją platformę do transakcji biznesowych (B2B) - Allegro Business. Dzięki wprowadzonej właśnie obsłudze VAT 0%, teraz mogą z niej skorzystać także polscy sprzedający, oferując swoje produkty czeskim przedsiębiorcom w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. To kolejna szansa dla polskich przedsiębiorców na międzynarodowy rozwój działalności.
29.11.2024 19:00
Atrakcyjny rynek
Nasi południowi sąsiedzi od dawna należą do najważniejszych partnerów handlowych Polski. Wielkość eksportu do tego niespełna 11 mln kraju wg danych GUS za okres I-XI 2023 roku wyniosła 94,1 mld PLN[[1]. Czechy zajmują pod tym względem drugie miejsce za Niemcami, wyprzedzając dużo bardziej ludne kraje, jak Francja lub Wielka Brytania.
Aż 92 proc. Czechów ma dostęp do internetu[2]. Dla porównania średnia UE wynosi w tym przypadku 91,5 proc., a dane dla poszczególnych krajów regionu przedstawiają się następująco: Polska 86,4 proc., Słowacja 87,2 proc. i Rumunia 89,2 proc..
Jak kupują Czesi i czeskie firmy?
Czesi uwielbiają zakupy przez internet! Według danych cytowanych przez portal Ministerstwa Rozwoju i Technologii – Trade.gov.pl – czeski rynek e-commerce (B2B i B2C) był w 2022 roku wart około 33 mld PLN, co odpowiada wysokiemu 13,5 proc. przychodów ogólnej sprzedaży dóbr konsumpcyjnych w tym kraju.[3] W Czechach na tysiąc mieszkańców przypadają aż cztery sklepy internetowe, podczas gdy w Niemczech ten współczynnik to dwa sklepy, a na Węgrzech – jeden.
W raporcie Izby Gospodarki Elektronicznej do badania "Cross-border e-Commerce. Marka bez granic" [4], realizowanego we współpracy z p artnerem m erytorycznym Allegro, czytamy, że już 77 proc. Czechów kupuje towary i usługi w sieci.
Ten odsetek jest jeszcze większy w przypadku czeskich przedsiębiorstw, dla których zakupy internetowe to jeden z najważniejszych kanałów zakupowych. Statystyki pokazują, że aż 80 proc. czeskich firm ponad połowę swoich zakupów realizuje przez internet. Rynek B2B e-commerce w Czechach był w 2022 roku wart około 23 mld PLN. Charakteryzuje się także prognozą stabilnego wzrostu i w 2025 roku ma osiągnąć wartość ponad 26,5 mld PLN[5].
Wielki potencjał na wyciągnięcie ręki
Wielu polskich przedsiębiorców działających w branży e-commerce już dziś dostrzega potencjał drzemiący w czeskim rynku. Z raportu "Kierunek: cross-border e-commerce"[6] z 2024 roku dowiadujemy się, że z ogółu firm działających w CBEC 56 proc. jest już obecnych na rynku czeskim (2. miejsce za Niemcami 65,3 proc.), a 62 proc. z firm planujących ekspansję międzynarodową wybierze właśnie ten rynek (również 2. miejsce za Niemcami 78,4 proc.).
We wspomnianym badaniu Izby Gospodarki Elektronicznej i Allegro sami przedsiębiorcy wskazali ważne korzyści płynące z transgranicznego rozwoju działalności. To oczywiście większy potencjał dochodowy powiązany z większą liczbą nowych klientów i możliwością sprzedaży z wyższą marżą, ale także uniezależnienie od koncentracji na rynku polskim, czyli potencjalnie większa stabilność biznesu, oraz korzyści wizerunkowe płynące z międzynarodowej pozycji.
Prosta droga do kupujących firmowych z Czech
Rozpoczynając sprzedaż na nowy rynek, warto pomyśleć o zaufanym partnerze, który pomoże skalować działalność za granicą i uporać się z trudnościami międzynarodowej ekspansji. Najlepiej, aby była to znana marka z doświadczeniem na lokalnym rynku.
Rozwiązania takie oferuje największy polski marketplace, który na rynku czeskim jest obecny od 2023 roku jako Allegro.cz. Od czerwca bieżącego roku Allegro prowadzi tam dodatkowo platformę dedykowaną transakcjom B2B : Allegro Business. Dzięki wprowadzonym właśnie dodatkowym udogodnieniom, jak stawka VAT 0 dla transakcji transgranicznych, z zalet platformy mogą korzystać teraz także polscy sprzedający, docierając ze swoimi produktami do czeskich firm i tym samym jeszcze większej liczby potencjalnych kupujących firmowych.
Piotr Truszkowski, Head of Group B2B w Allegro, w taki sposób przedstawia nową ofertę: - Rozwój Allegro Business w Czechach to kolejny etap międzynarodowej ekspansji Allegro i naszej platformy dla biznesu. Jednocześnie to szansa dla sprzedających z Polski. Nowy proces transgranicznej sprzedaży z opcją VAT 0 proc. umożliwia im dotarcie do jeszcze szerszej i atrakcyjnej bazy klientów. Jako Allegro Business dbamy zarówno o bezpieczeństwo, jak i wygodę całego procesu: weryfikujemy obie strony transakcji oraz zapewniamy zautomatyzowany, szybki i wygodny proces rozliczeń między firmami.
Dla czeskich firm Allegro Business to nie tylko dostęp do milionów atrakcyjnych ofert teraz także od polskich sprzedających, ale także szereg udogodnień usprawniających zakupy firmowe online: dostęp do zakupów hurtowych ze zniżką, widoczność cen netto czy znane programy wspierające zakupy takie jak Allegro Smart i Allegro Protect.
Allegro Business tworzy dla polskich i czeskich firm platformę współpracy, gdzie mogą w pełni wykorzystać potencjał nowych relacji biznesowych, w bezpiecznym i zautomatyzowanym środowisku, które nie wymaga od nich wysokich nakładów pracy i środków finansowych.
Dowiedz się więcej o Allegro Business: https://allegro.pl/zobacz/sprzedaz-dla-firm#
I o sprzedaży firmowej do Czech: https://help.allegro.com/sell/pl/a/jak-sprzedawac-na-allegro-business-w-czechach-d2bxzn6ZEtl