PolskaTrzeci dzień Festiwalu Folkowego Europejskiej Unii Radiowej

Trzeci dzień Festiwalu Folkowego Europejskiej Unii Radiowej

Plakat 26. Festiwalu Folkowego (fot. Polskie Radio)
W Gdańsku 4 sierpnia rozpocznie się 26. Festiwal Folkowy Europejskiej Unii Radiowej. Organizatorem tegorocznego przeglądu jest Polskie Radio, a patronem medialnym Wirtualna Polska.

Trzeci dzień Festiwalu Folkowego Europejskiej Unii Radiowej

21.06.2005 | aktual.: 22.07.2005 12:33

6 sierpnia

Długi Targ, Zielona Brama - scena plenerowa

15.00 Karpatiyany (Ukraina)

16.00 Anach Cuan (Szwajcaria)

17.00 Volk Folk (Słowenia)

18.00 Anna Sidnina i zespół (Rosja)

Kościół Św. Jana

20.00 Oni Wytars (Niemcy)

21.00 Musaraigne (Belgia)

22.00 Anne-Kaise Liedes i Utua (Finlandia)

23.00 San Nin Trio (Polska)

KARPATIYANY(Ukraina)

JURIJ FEDYNSKYJ – gitara, śpiew, bandura

TARAS KOMPANICZENKO – kobza, lira korbowa, śpiew

VALERIY GLADUNEC – śpiew

SERGIJ OCHRYMCZUK – skrzypce, śpiew

VASYL PALANIUK – cymbały, sopiłki

OLEKSANDER NOWICZENKO – gitara basowa

JURIJ ZACHARCZUK – bębny

Projekt artystyczny stworzyli profesjonalni muzycy ze znanych z folkowej sceny zespołów, takich jak "Haydamaky", "Drewo", "Bożyci". Grupa przedstawia muzykę dawnej Ukrainy – od Karpat po dzikie ukraińskie stepy. W swoich programach koncertowych mają zarówno pieśni popularne – w autorskich opracowaniach, jak i pieśni nieznane szerszej europejskiej publiczności. Wykorzystują unikalne ukraińskie instrumenty narodowe takie jak bandura, kobza, lira, skrzypce, buhola, cymbały, flet i wiele innych. Towarzystwo współczesnej perkusji, gitary basowej i elektrycznej dodaje świeżości tradycyjnemu brzmieniu i stwarza niepowtarzalny klimat. Muzycy nieustannie prowadzą również wyprawy do ukraińskich wsi, kolekcjonują ludowe pieśni, spotykają się z ludźmi kultywującymi stare tradycje. Karpatiyany to zespół oddany rozwojowi ukraińskiej tradycji muzycznej. Stara się wprowadzać nowości technologiczne takie jak elektronika, nowoczesne instrumenty jak zestawy perkusyjne i instrumenty elektroniczne, jak również nowe pomysły
aranżacyjne

ANACH CUAN (Szwajcaria)

MIKE FAYOLLE – śpiew, dzwonki

ALEXANDRE MAYE – bodhran, banjo

FRÉDÉRIC FAVRE – lira korbowa, dudy, whistle

GUILLAUME BALET - gitara

LUCAS FITOUSSI - bodhran, łyżki

LUDOVIC CARRON - skrzypce Anach Cuan w języku Gaelic oznacza "zatokę Cuan". Po raz pierwszy grupa spotkała się w 2000 roku w Chamoson. Wszyscy zafascynowani kulturą celtycką postanowili poszukiwać inspiracji w dawnej muzyce w Valais. Wszystkie melodie w repertuarze zespołu pochodzą z Irlandii, Szkocji i Bretanii, kompozycje nawiązują czasem do kultury muzycznej wieków średnich.

Od momentu powstania grupa bardzo się rozwinęła. Po skromniejszych początkach, etapie poszukiwań, Anach Cuan ostatecznie zdecydował się na pogłębianie wiedzy na temat tradycyjnego muzykowania i poszerzanie repertuaru tradycyjnego. Inicjatorami projektu byli: grający na bodhranie Gregoire Trincherini i flecistka Stephanie Metrailler. Obecnie zespół występuje w składzie ośmioosobowym. "...Wystarczy nam tylko kilka Guinessessów i namiętność do tej urzekającej muzyki aby zaprowadzić was na wyżyny gdzie żyli przodkowie Celtów...". Teraz Anach Cuan pracuje nad nowym programem koncertowym, w którym znaczące miejsce będzie miała tradycyjna muzyka ze Szwajcarii.

VOLK FOLK (Słowenia)

NINA VOLK – akordeon diatoniczny, cymbały, śpiew

ROMEO VOLK – kontrabas, śpiew

GREGOR VOLK – skrzypce, śpiew

To trzyosobowy rodzinny zespół w skład którego wchodzą Romeo Volk – kontrabasista i śpiewak), jego córka Nina Volk (grająca na akordeonie diatonicznym, cymbałach, śpiewająca) oraz jego syn – śpiewak i skrzypek. Z jednej strony, grupa reprezentuje nurt kontynuatorów ludowego zespołowego muzykowania regionu Primorsko, z drugiej zaś strony stanowi interesujący przykład całkiem współczesnego wykonawstwa związanego ze słoweńskim nurtem rekonstrukcji muzyki tradycyjnej.

Romeo, lider zespołu jest jego duszą. Volk oznacza Wilka. Jest on nauczycielem wiedzy technicznej i sztuk plastycznych w szkole podstawowej w rodzinnej miejscowości Ilirska Bistrica. Jest również malarzem i ilustratorem. Edukację muzyczną rozpoczął w domu, u swojego ojca, który był znakomitym śpiewakiem, obdarzonym głosem tenorowym i występował w zespole ludowym.

ANNA SIDNINA (Rosja)

Po raz pierwszy w historii Festiwali Folkowych EBU bierze udział rosyjska rozgłośnia "Voice of Russia". Stację będzie reprezentowała znakomita młoda śpiewaczka z regionu Voroneżskiego – Anna Sidnina. Artystka ma dopiero 20 lat, jest studentką prestiżowej Akademii Muzycznej im. Gniesinych w Moskwie, a także ma na swoim koncie wiele nagród w różnych konkursach. Jednakże punktem zwrotnym w karierze artystki było wygranie radiowego konkursu dla młodych śpiewaczek pop, organizowanego przez Voice of Russia w 2001 roku. "Ludowa muzyka rosyjska jest w mojej duszy. Jak mogłabym być nieszczera wobec samej siebie" – to jest credo artystyczne Sidniny. W swojej sztuce stara się łączyć różne style i gatunki – jazz, folk, poezję.

ONI WYTARS (Niemcy)

BELINDA SYKES – śpiew

PETER RABANSER – śpiew, oud, szałamaja, dudy, tamburello

MARCO AMBROSINI – skrzypce klawiszowe, violino d’amore

THOMAS WIMMER – Fidel, viola da gamba

RICCARDO DELFINO – harfa podwójna

MICHAEL POSCH – flety

KATHARINA DUSTMANN – zarb, darabuka, davul, bendir, tammorra

IAN HARRISON - cynk

Zespół "Oni Wytars" powstał w 1983 roku na fali odkrywania muzyki dawnej, wykonywanej zgodnie z duchem epoki w której powstała. Do swoich programów koncertów, z którymi odwiedził wiele krajów Europy, Kanadę, Bliski i Daleki Wschód, wprowadza również, obok muzyki wieków średnich i renesansu, tradycyjną muzykę arabską i turecką. Zainteresowanie muzyków grupy ogniskuje się wokół poszukiwania cech wspólnych wielu tradycjom, śledzenia wzajemnych wpływów i ukazywania bogactwa europejskiej kultury muzycznej, budowania pomostu pomiędzy dawna i żywą tradycją, pomiędzy orientem i Zachodem.

W utworach wykorzystują europejskie instrumenty spotykane w średniowieczu i renesansie oraz współczesne, wzięte z tradycyjnej kultury arabskie i wschodnioeuropejskie. Wśród nich są takie jak rebek, viole, vihuele, lirę korbową, lutnie oud, szałamaje, francuskie i bułgarskie dudy oraz arabskie instrumenty perkusyjne: davul, zarb, bendir i wiele innych.

Muzycy występują również z najznakomitszymi zespołami muzyki dawnej takimi jak "Clemencic Consort", "Accentus", "Ens.Unicorn" (Austria), "Katharco Early Music Consort", "Sequentia" (Germany), itd.

MUSARAIGNE (Belgia)

PASCALE RUBENS – akordeon diatoniczny

HANNES POUSEELE - wiolonczela

Radio Belgijskie reprezentowane będzie przez młody zespół z Flandrii. Pascal Rubens gra na akordeonie diatonicznym, Hannes Pouseele na wiolonczeli. Muzycy spotkali się w domu studenckim podczas studiów w Leuven. Akordeonista jest doświadczonym artystą współpracującym stale z innym zespołem "Naragonia Kwartet". Jest nie tylko wykonawcą, ale również aranżerem i kompozytorem. Przed Festiwalem w Gdańsku ukaże się pierwsza płyta zespołu.

ANNA-KAISA LIEDES & UTUA (Finlandia)

ANNA-KAISA LIEDES - śpiew

KRISTIINA ILMONEN - perkusja, flety

TOPI KORHONEN - gitara

SARA PULJULA - gitara basowa

TIMO VÄÄNÄNEN - kantele

Na repertuar zespołu składają się pieśni z Karelii, Ingrii i Finlandii. W swoich opracowaniach pieśni muzycy wykorzystują tradycyjną melodykę, strukturę, słowa, natomiast warstwa instrumentalna zbliża się do muzyki współczesnej. O charakterze muzyki decyduje śpiewaczka, od ponad 20 lat występująca na scenie folkowej w Finlandii, Anna-Kaisa Liedes. Jest miłośniczką improwizacji, koncentruje się na możliwie najpełniejszym wykorzystaniu możliwości ludzkiego głosu. Koncertuje zarówno jako solistka jak i z najlepszymi grupami fińskimi takimi jak Tallari, Niekku, współpracuje z wybitnymi muzykami jak Maria Kalaniemi czy Heikki Laitinen. Inną dziedziną, w której znakomicie czuje się artystka, jest komponowanie oraz wykonywanie muzyki pisanej do filmu i dla teatru.

SAN-NIN TRIO (Polska)

MARIA POMIANOWSKA- śpiew, suka biłgorajska, fidel płocka, gadułka, kemancze, sarangi, morin-hur, er-hu, bas

MARTA MAŚLANKA - cymbały, tambura, bebenek (rigg)

ROBERT SIWAK-instrumenty perkusyjne; zarb, darabukka, rigg, daf, bendir

BARTŁOMIEJ PAŁYGA - śpiew alikwotowy,bas

RAFAŁ MAMIŃSKI - saz , tambur, śpiew alikwotowy

Zespół SAN-NIN TRIO został założony przez Marię Pomianowską - artystkę grającą na wiolonczeli, indyjskim instrumencie sarangi, oraz na zrekonstruowanych dawnych występujących w Polsce instrumentach takich jak suka biłgorajska czy fidel płocka.

W 1994r. Maria Pomianowska stworzyła Zespół Polski, z którym koncertowała w różnych krajach Europy i świata. Zespół San-Nin Trio proponuje podróż w przestrzeni i czasie. Dźwięk egzotycznych instrumentów i skal wprowadza w nastrój oderwania od wszelkich schematów myślenia na temat muzyki. To spotkanie Wschodu i Zachodu - teraźniejszości i przeszłości. Podróże rzeczywiście kształcą chociaż bez względu na różnice kulturowe w muzyce można zrozumieć się bez słów. Maria Pomianowska:

Moja podróż po Azji i Europie trwa już 20 lat. Spotykam ludzi, poznaję nowe instrumenty, inne kanony piękna, rytmy, barwy dźwięku. Ta inność wciąż mnie fascynuje a jednocześnie prowokuje do zadania sobie pytania o moją własną tożsamość.

Po tylu latach doświadczeń wiem, że w dzisiejszych czasach artysta musi wykształcić w sobie tę niezwykłą wrażliwość i subtelność umożliwiającą mu percepcję i zrozumienie przejawów muzyki opartych na innych zasadach niż te do których został przyzwyczajony. To trudne, ale możliwe. Podróżując do Indii, Korei, Japonii, Chin czy na Bliski Wschód odnosiłam wrażenie, że wspinam się na wysoką górę, z której coraz wyraźniej widać było te elementy mojej własnej tradycji muzycznej, których nigdy wcześniej nie udało mi się dostrzec

Obraz
Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)