Drugi dzień Festiwalu Folkowego Europejskiej Unii Radiowej
Plakat 26. Festiwalu Folkowego (fot. Polskie Radio)
W Gdańsku 4 sierpnia rozpocznie się 26. Festiwal Folkowy Europejskiej Unii Radiowej. Organizatorem tegorocznego przeglądu jest Polskie Radio, a patronem medialnym Wirtualna Polska.
21.06.2005 | aktual.: 22.07.2005 12:24
Plan koncertów, składy zespołów i biografie wykonawców:
5 sierpnia
Długi Targ, Zielona Brama - Scena plenerowa
15.00 Croatian Troglodyte Orchestra (Chorwacja)
16.00 Troitsa (Białoruś)
17.00 Flukt (Norwegia)
18.00 Horch (Niemcy)
Kościół Św. Jana
20.00 Fono Orchestra (Węgry)
21.00 Trio Bandurzystek z Kijowa (Ukraina)
22.00 Kristian Bugge i Peter Eget (Dania)
23.00 Joanna Słowińska z zespołem (Polska)
CROATIAN TROGLODYTE ORCHESTRA(Chorwacja)
MATE MATIŠIĆ - tambura (samica), gitara, śpiew
ŽELJKO KOVAČEVIĆ– saksofon, śpiew
DAMIR KUKURUZOVIĆ – gitara
JURICA ŠTELMA – kontrabas, śpiew
DAMIR KLJUČARIĆ – gitara, śpiew
BORNA ŠERCAR – bębny, butelki
Chorwacka Orkiestra opiera swój repertuar zarówno na opracowaniach ludowej muzyki chorwackiej jak i na kompozycjach pisanych na najbardziej charakterystyczne instrumenty pochodzące z kultury tradycyjnej (tamburice). To rodzaj muzycznego „laboratorium”, gdzie współpracują najlepsi instrumentaliści chorwaccy i miłośnicy muzyki ludowej, gdzie badane są możliwości tradycyjnych instrumentów w nowych aranżacjach ludowych tematów, gdzie największe znaczenie ma improwizacja. Liderem grupy jest wybitny artysta chorwacki - Mate Matiąič – muzyk, także kompozytor i aranżer. Jest też autorem sztuk teatralnych tłumaczonych na wiele języków świata i którego dramaty wystawiane są w najznakomitszych salach teatralnych Europy. Jest również uznanym autorem scenariuszy filmowych, równie cenionych jak jego muzyka pisana do filmów i dla teatru.
TROITSA (Białoruś)
IVAN KIRCHUK – śpiew, domra, okaryny, żalejki, skrzypce
YURY DMITRIEW – gitary, domra, cytra, śpiew
YURY PAWŁOWSKIJ – perkusja
Zespół należy do grona najbardziej znanych i cenionych zespołów białoruskich, zarówno u siebie w kraju, jak i poza granicami. Powstał w 1996 roku. Założycielem był Ivan Kirczuk, wykładowca Uniwersytetu Kultury w Mińsku. W 1997 roku zdobył popularność w Rosji, w następnym roku odniósł wielki sukces podczas europejskiego tournee. Szczególną uwagę zwraca głos lidera – niski i mocny oraz mistrzostwo gry. Grupa wykorzystuje białoruskie instrumenty tradycyjne, ale także sięga po spotykane w różnych zakątkach świata. W swoich opracowaniach pozostawia zawsze nienaruszoną warstwę tekstową pieśni, w różny sposób korzystając z muzyki. FLUKT (Norwegia)
STURLA EIDE – skrzypce, skrzypce hardanger
ØIVIND FARMEN – akordeon
Håvard Sterten – bębny
Zespół "Flukt" tworzy trzech znakomitych instrumentalistów: Sturla Eide, Øivind Farmen i Håvard Sterten. Powstał w 1998 roku i od tego czasu dał setki koncertów w Europie i na świecie. Do najważniejszych można zaliczyć festiwale w Falun (Szwecja) i Førde (Norwegia), Nordic Roots Festival (USA). Sturla Eide należy do młodego pokolenia skrzypków, wielokrotnie nagradzanych. Z równym powodzeniem gra na skrzypcach jak i narodowym instrumencie – skrzypcach hardanger. Z niezwykłym pietyzmem wykonuje muzykę ze swojego regionu, miejsca urodzenia jak i jest otwarty na kultury obce. Øivind Farmen gra na akordeonie. Wykształcenie klasyczne pozwala mu w pełni korzystać z możliwości instrumentu, czyni otwartym na współczesne sposoby aranżacji i interpretacji. Perkusista Håvard Sterten również należy do grona najbardziej cenionych muzyków w Norwegii, dlatego też współpracował z wieloma zespołami wykonującymi muzykę bluesową, jazzową i world music.
HORCH (Niemcy)
ANDREAS FABIAN - flet, flety proste, szałamaja, krumhorn, śpiew
KLAUS ADOLPHI - śpiew, gitary, mandolina, perkusja, krumhorn
STEFAN WIECZOREK - bas, gitary, mandolina, flety, bombarda, krumhorn, śpiew
CHRISTOPH DIETRICH - skrzypce, altówka, wiolonczela, syntetyzator, śpiew
RALF SCHNEIDER - bębny, perkusja.
Horch jest jednym z najlepszych zespołów folkowych w Niemczech od wielu lat. Wydał 8 albumów płytowych, koncertował w najznakomitszych salach koncertowych i na największych festiwalach. Między innymi występował wraz z Jethro Tull w Niemczech, z Sally Barker w Austrii i podczas Fairport Convention w Anglii. Swoją muzykę zespół nazywa tak jak zatytułował dwie ostatnie płyty: „Mittelalternative” albo „Barock’n Roll”. W muzyce Horch Bach spotyka The Pogues, średniowieczna poezja niemiecka współgra z nowoczesnym instrumentarium i współczesnymi aranżacjami.
FONÓ ORCHESTRA(Węgry)
HERCZKU ÁGNES - śpiew, taniec
AGÓCS GERGELY - śpiew, taniec, tarogato, węgierskie dudy, fujara, flet, kobza
GOMBAI TAMÁS - skrzypce, skrzypce sekund
PÁL ISTVÁN „SZALONNA” – skrzypce, skrzypce sekund
D. TÓTH SÁNDOR - altówka, gardon, kobza, cytra
KÜRTÖSI ZSOLT - wiolonczela, kontrabas
UNGER BALÁZS – cymbały
Zespół powstał w Budapeszcie w 1997 roku. Jego członkowie są muzykami z różnych regionów kraju oraz z krajów, które zamieszkuje węgiersko-języczna ludność takie jak Słowacja, Ukraina. Wszyscy nie tylko występują z zespołem, ale także uczą i są badaczami muzyki ludowej ( prowadzą ekspedycje terenowe, nagrywają żyjących wiejskich artystów). Swój repertuar kształtują w oparciu o muzykę węgierską i mieszkańców pasa karpackiego w opracowaniach możliwie najbardziej zgodnych z tradycją. Do programów koncertowych wprowadzają nowe utwory pochodzące z własnych nagrań terenowych. Muzycy realizują się również w innych dziedzinach muzyki – kameralistyce, operze, muzyce jazzowej i klezmerskiej, world music. Stale koncertują w Budapeszcie, jak również biorą udział w festiwalach i koncertach na całym świecie. BANDURA PLAYERS TRIO (Ukraina)
TATYANA MALOMUZH - bandura, śpiew
IRINA BURKHAN - bandura, śpiew
OLGA CHERNIJ - bandura, śpiew
"Trio Bandurzystek" Ludowej Orkiestry Narodowego Radia Ukraińskiego został powołany do istnienia w latach 1991 – 1992. Koncertowało w wielu miejscach Ukrainy zarówno jako samodzielny, mały zespół, jak i w ramach całej orkiestry, m.in. w Filharmonii Narodowej, Operze Narodowej. Zespół dokonał wielu nagrań pieśni ludowych i pieśni kompozytorów współczesnych. Trio bierze udział w różnych międzynarodowych festiwalach takich jak Festiwal Folkowy EBU na Węgrzech, w Polsce (1995), Międzynarodowy Festuiwal Folkowy w Crimea, i innych. Wszystkie artystki obdarzone są pięknymi i charakterystycznymi głosami oraz budzą zachwyt publiczności urodą. Olga Chernij dysponuje lirycznym sopranem koloraturowym, dramatycznym Tetyana Melamuzh, a mezzosopranowym rejestrem Iryna Burkhan. Razem tworzą unikalne współbrzmienia. Są one absolwentkami kijowskiej Narodowej Akademii Muzycznej w klasie bandury i śpiewu.
KRISTIAN BUGGE & PETER EGEDE (DANIA)
KRISTIAN BUGGE – skrzypce
PETER EGET - akordeon
Radio Duńskie reprezentuje duet instrumentalistów: Kristian Bugge gra na skrzypcach, Peter Egede na akordeonie. W swoim repertuarze mają tradycyjną muzykę duńską wykonywaną z ogromną dozą emocji. Decyduje o tym skrzypek – młody, 25-letni artysta, który w ubiegłym roku został wysoko oceniony w „Radium Award” – to nagroda, której nazwa pochodzi od nazwy audycji emitowanej w Programie 2 DR. Nagrodą było wydanie w marcu ubiegłego roku debiutanckiej płyty. Na skrzypcach zaczął grać w 12 roku życia. Urodził się we Wschodniej Jutlandii. Ukończył prestiżową Akademię Muzyczną im. Carla Nielsena w Odense, w klasie muzyki folkowej i tradycyjnej.
JOANNA SŁOWIŃSKA Z ZESPOŁEM ( Polska)
Joanna Słowińska – śpiew, skrzypce
Mikołaj Blajda – kontrabas, fisharmonia
Paweł Odorowicz – altówka
Jan Słowiński – altówka
Tomasz Wertz – instrumenty perkusyjne
Pieśniarka i skrzypaczka o niezwykłej charyzmie scenicznej, obdarzona silnym głosem, śpiewająca rzadko już używaną ludową techniką „głosu białego”. Repertuar Joanny to m.in. dawne, tradycyjne pieśni polskie i słowiańskie, prezentowane w postaci archaicznej, jak też w dynamicznym, nowoczesnym brzmieniu, w nowych aranżacjach i wykonaniu zespołu złożonego z krakowskich instrumentalistów. Na koncerty Joanny składają się też inspirowane ludowością kompozycje współczesne do słów m.in. St. Wyspiańskiego, E. Brylla, A. Osieckiej – pisane częstokroć specjalnie dla niej przez Zygmunta Koniecznego. Jest też solistką wielkich form oratoryjnych jak: "Litania Polska" do słów ks. Jana Twardowskiego, "Serce moje gram" i "Noc listopadowa" do słów St. Wyspiańskiego z muzyką Zygmunta Koniecznego oraz oratorium "Golgota Świętokrzyska" i "Tu es Petrus" z muzyką Piotra Rubika do słów Zbigniewa Książka. W roku 2004 Joanna została uhonorowana GRAND PRIX, Nagrodą Publiczności „Burza Braw” i Nagrodą Specjalną TV Polonia - Festiwalu
Polskiego Radia "Nowa Tradycja", a w 2005 została laureatką Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Grała na najważniejszych festiwalach muzyki folkowej w kraju i zagranicą (Niemcy, Francja, Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Dania, Szwecja, Białoruś, Litwa, Czechy, Macedonia).