Drugi dzień Festiwalu Folkowego Europejskiej Unii Radiowej

Plakat 26. Festiwalu Folkowego (fot. Polskie Radio)
W Gdańsku 4 sierpnia rozpocznie się 26. Festiwal Folkowy Europejskiej Unii Radiowej. Organizatorem tegorocznego przeglądu jest Polskie Radio, a patronem medialnym Wirtualna Polska.

Obraz

Plan koncertów, składy zespołów i biografie wykonawców:

5 sierpnia

Długi Targ, Zielona Brama - Scena plenerowa

15.00 Croatian Troglodyte Orchestra (Chorwacja)

16.00 Troitsa (Białoruś)

17.00 Flukt (Norwegia)

18.00 Horch (Niemcy)

Kościół Św. Jana

20.00 Fono Orchestra (Węgry)

21.00 Trio Bandurzystek z Kijowa (Ukraina)

22.00 Kristian Bugge i Peter Eget (Dania)

23.00 Joanna Słowińska z zespołem (Polska)

CROATIAN TROGLODYTE ORCHESTRA(Chorwacja)

MATE MATIŠIĆ - tambura (samica), gitara, śpiew

ŽELJKO KOVAČEVIĆ– saksofon, śpiew

DAMIR KUKURUZOVIĆ – gitara

JURICA ŠTELMA – kontrabas, śpiew

DAMIR KLJUČARIĆ – gitara, śpiew

BORNA ŠERCAR – bębny, butelki

Chorwacka Orkiestra opiera swój repertuar zarówno na opracowaniach ludowej muzyki chorwackiej jak i na kompozycjach pisanych na najbardziej charakterystyczne instrumenty pochodzące z kultury tradycyjnej (tamburice). To rodzaj muzycznego „laboratorium”, gdzie współpracują najlepsi instrumentaliści chorwaccy i miłośnicy muzyki ludowej, gdzie badane są możliwości tradycyjnych instrumentów w nowych aranżacjach ludowych tematów, gdzie największe znaczenie ma improwizacja. Liderem grupy jest wybitny artysta chorwacki - Mate Matiąič – muzyk, także kompozytor i aranżer. Jest też autorem sztuk teatralnych tłumaczonych na wiele języków świata i którego dramaty wystawiane są w najznakomitszych salach teatralnych Europy. Jest również uznanym autorem scenariuszy filmowych, równie cenionych jak jego muzyka pisana do filmów i dla teatru.

TROITSA (Białoruś)

IVAN KIRCHUK – śpiew, domra, okaryny, żalejki, skrzypce

YURY DMITRIEW – gitary, domra, cytra, śpiew

YURY PAWŁOWSKIJ – perkusja

Zespół należy do grona najbardziej znanych i cenionych zespołów białoruskich, zarówno u siebie w kraju, jak i poza granicami. Powstał w 1996 roku. Założycielem był Ivan Kirczuk, wykładowca Uniwersytetu Kultury w Mińsku. W 1997 roku zdobył popularność w Rosji, w następnym roku odniósł wielki sukces podczas europejskiego tournee. Szczególną uwagę zwraca głos lidera – niski i mocny oraz mistrzostwo gry. Grupa wykorzystuje białoruskie instrumenty tradycyjne, ale także sięga po spotykane w różnych zakątkach świata. W swoich opracowaniach pozostawia zawsze nienaruszoną warstwę tekstową pieśni, w różny sposób korzystając z muzyki. FLUKT (Norwegia)

STURLA EIDE – skrzypce, skrzypce hardanger

ØIVIND FARMEN – akordeon

Håvard Sterten – bębny

Zespół "Flukt" tworzy trzech znakomitych instrumentalistów: Sturla Eide, Øivind Farmen i Håvard Sterten. Powstał w 1998 roku i od tego czasu dał setki koncertów w Europie i na świecie. Do najważniejszych można zaliczyć festiwale w Falun (Szwecja) i Førde (Norwegia), Nordic Roots Festival (USA). Sturla Eide należy do młodego pokolenia skrzypków, wielokrotnie nagradzanych. Z równym powodzeniem gra na skrzypcach jak i narodowym instrumencie – skrzypcach hardanger. Z niezwykłym pietyzmem wykonuje muzykę ze swojego regionu, miejsca urodzenia jak i jest otwarty na kultury obce. Øivind Farmen gra na akordeonie. Wykształcenie klasyczne pozwala mu w pełni korzystać z możliwości instrumentu, czyni otwartym na współczesne sposoby aranżacji i interpretacji. Perkusista Håvard Sterten również należy do grona najbardziej cenionych muzyków w Norwegii, dlatego też współpracował z wieloma zespołami wykonującymi muzykę bluesową, jazzową i world music.

HORCH (Niemcy)

ANDREAS FABIAN - flet, flety proste, szałamaja, krumhorn, śpiew

KLAUS ADOLPHI - śpiew, gitary, mandolina, perkusja, krumhorn

STEFAN WIECZOREK - bas, gitary, mandolina, flety, bombarda, krumhorn, śpiew

CHRISTOPH DIETRICH - skrzypce, altówka, wiolonczela, syntetyzator, śpiew

RALF SCHNEIDER - bębny, perkusja.

Horch jest jednym z najlepszych zespołów folkowych w Niemczech od wielu lat. Wydał 8 albumów płytowych, koncertował w najznakomitszych salach koncertowych i na największych festiwalach. Między innymi występował wraz z Jethro Tull w Niemczech, z Sally Barker w Austrii i podczas Fairport Convention w Anglii. Swoją muzykę zespół nazywa tak jak zatytułował dwie ostatnie płyty: „Mittelalternative” albo „Barock’n Roll”. W muzyce Horch Bach spotyka The Pogues, średniowieczna poezja niemiecka współgra z nowoczesnym instrumentarium i współczesnymi aranżacjami.

FONÓ ORCHESTRA(Węgry)

HERCZKU ÁGNES - śpiew, taniec

AGÓCS GERGELY - śpiew, taniec, tarogato, węgierskie dudy, fujara, flet, kobza

GOMBAI TAMÁS - skrzypce, skrzypce sekund

PÁL ISTVÁN „SZALONNA” – skrzypce, skrzypce sekund

D. TÓTH SÁNDOR - altówka, gardon, kobza, cytra

KÜRTÖSI ZSOLT - wiolonczela, kontrabas

UNGER BALÁZS – cymbały

Zespół powstał w Budapeszcie w 1997 roku. Jego członkowie są muzykami z różnych regionów kraju oraz z krajów, które zamieszkuje węgiersko-języczna ludność takie jak Słowacja, Ukraina. Wszyscy nie tylko występują z zespołem, ale także uczą i są badaczami muzyki ludowej ( prowadzą ekspedycje terenowe, nagrywają żyjących wiejskich artystów). Swój repertuar kształtują w oparciu o muzykę węgierską i mieszkańców pasa karpackiego w opracowaniach możliwie najbardziej zgodnych z tradycją. Do programów koncertowych wprowadzają nowe utwory pochodzące z własnych nagrań terenowych. Muzycy realizują się również w innych dziedzinach muzyki – kameralistyce, operze, muzyce jazzowej i klezmerskiej, world music. Stale koncertują w Budapeszcie, jak również biorą udział w festiwalach i koncertach na całym świecie. BANDURA PLAYERS TRIO (Ukraina)

TATYANA MALOMUZH - bandura, śpiew

IRINA BURKHAN - bandura, śpiew

OLGA CHERNIJ - bandura, śpiew

"Trio Bandurzystek" Ludowej Orkiestry Narodowego Radia Ukraińskiego został powołany do istnienia w latach 1991 – 1992. Koncertowało w wielu miejscach Ukrainy zarówno jako samodzielny, mały zespół, jak i w ramach całej orkiestry, m.in. w Filharmonii Narodowej, Operze Narodowej. Zespół dokonał wielu nagrań pieśni ludowych i pieśni kompozytorów współczesnych. Trio bierze udział w różnych międzynarodowych festiwalach takich jak Festiwal Folkowy EBU na Węgrzech, w Polsce (1995), Międzynarodowy Festuiwal Folkowy w Crimea, i innych. Wszystkie artystki obdarzone są pięknymi i charakterystycznymi głosami oraz budzą zachwyt publiczności urodą. Olga Chernij dysponuje lirycznym sopranem koloraturowym, dramatycznym Tetyana Melamuzh, a mezzosopranowym rejestrem Iryna Burkhan. Razem tworzą unikalne współbrzmienia. Są one absolwentkami kijowskiej Narodowej Akademii Muzycznej w klasie bandury i śpiewu.

KRISTIAN BUGGE & PETER EGEDE (DANIA)

KRISTIAN BUGGE – skrzypce

PETER EGET - akordeon

Radio Duńskie reprezentuje duet instrumentalistów: Kristian Bugge gra na skrzypcach, Peter Egede na akordeonie. W swoim repertuarze mają tradycyjną muzykę duńską wykonywaną z ogromną dozą emocji. Decyduje o tym skrzypek – młody, 25-letni artysta, który w ubiegłym roku został wysoko oceniony w „Radium Award” – to nagroda, której nazwa pochodzi od nazwy audycji emitowanej w Programie 2 DR. Nagrodą było wydanie w marcu ubiegłego roku debiutanckiej płyty. Na skrzypcach zaczął grać w 12 roku życia. Urodził się we Wschodniej Jutlandii. Ukończył prestiżową Akademię Muzyczną im. Carla Nielsena w Odense, w klasie muzyki folkowej i tradycyjnej.

JOANNA SŁOWIŃSKA Z ZESPOŁEM ( Polska)

Joanna Słowińska – śpiew, skrzypce

Mikołaj Blajda – kontrabas, fisharmonia

Paweł Odorowicz – altówka

Jan Słowiński – altówka

Tomasz Wertz – instrumenty perkusyjne

Pieśniarka i skrzypaczka o niezwykłej charyzmie scenicznej, obdarzona silnym głosem, śpiewająca rzadko już używaną ludową techniką „głosu białego”. Repertuar Joanny to m.in. dawne, tradycyjne pieśni polskie i słowiańskie, prezentowane w postaci archaicznej, jak też w dynamicznym, nowoczesnym brzmieniu, w nowych aranżacjach i wykonaniu zespołu złożonego z krakowskich instrumentalistów. Na koncerty Joanny składają się też inspirowane ludowością kompozycje współczesne do słów m.in. St. Wyspiańskiego, E. Brylla, A. Osieckiej – pisane częstokroć specjalnie dla niej przez Zygmunta Koniecznego. Jest też solistką wielkich form oratoryjnych jak: "Litania Polska" do słów ks. Jana Twardowskiego, "Serce moje gram" i "Noc listopadowa" do słów St. Wyspiańskiego z muzyką Zygmunta Koniecznego oraz oratorium "Golgota Świętokrzyska" i "Tu es Petrus" z muzyką Piotra Rubika do słów Zbigniewa Książka. W roku 2004 Joanna została uhonorowana GRAND PRIX, Nagrodą Publiczności „Burza Braw” i Nagrodą Specjalną TV Polonia - Festiwalu
Polskiego Radia "Nowa Tradycja", a w 2005 została laureatką Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Grała na najważniejszych festiwalach muzyki folkowej w kraju i zagranicą (Niemcy, Francja, Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Dania, Szwecja, Białoruś, Litwa, Czechy, Macedonia).

Obraz
Źródło artykułu: WP Wiadomości

Wybrane dla Ciebie

Kaczyński: brak informacji dla prezydenta ws. Wyryk to skandal
Kaczyński: brak informacji dla prezydenta ws. Wyryk to skandal
Kangur biega po Krakowie. Służby w akcji
Kangur biega po Krakowie. Służby w akcji
Ksiądz z zarzutem zabójstwa. Zostanie zbadany psychiatryczne
Ksiądz z zarzutem zabójstwa. Zostanie zbadany psychiatryczne
Trump atakuje dziennikarza. Straszy go ściganiem prokurator
Trump atakuje dziennikarza. Straszy go ściganiem prokurator
"Kto to zrobił?". Podsłuch w gabinecie mera Lwowa
"Kto to zrobił?". Podsłuch w gabinecie mera Lwowa
Kradzież krzyża w Legnicy. Prokuratura stawia zarzuty
Kradzież krzyża w Legnicy. Prokuratura stawia zarzuty
Syn byłego prezesa TVP reaguje na zarzut gwałtu
Syn byłego prezesa TVP reaguje na zarzut gwałtu
Mariusz Haładyj nowym prezesem NIK. Senat zatwierdził nominację
Mariusz Haładyj nowym prezesem NIK. Senat zatwierdził nominację
Nowy Park Narodowy w Polsce. Dolina Dolnej Odry już w 2026 roku
Nowy Park Narodowy w Polsce. Dolina Dolnej Odry już w 2026 roku
Tajne posiedzenie Trybunału Stanu. Media: w specjalnej sali
Tajne posiedzenie Trybunału Stanu. Media: w specjalnej sali
Pekin chce zawieszenia broni w Ukrainie. "Bardzo kategoryczne" stanowisko
Pekin chce zawieszenia broni w Ukrainie. "Bardzo kategoryczne" stanowisko
Niemiecka gazeta o reparacjach. "Ignorowanie byłoby lekkomyślne"
Niemiecka gazeta o reparacjach. "Ignorowanie byłoby lekkomyślne"