Zaniżone wymagania na samoloty dla VIP‑ów
Najważniejsze osoby w RP za dwa lata mają
szansę podróżować po świecie nowymi samolotami. Mogą to jednak być
maszyny, którymi nie polecą ani szybko, ani daleko. Tak wynika z
warunków przetargu do jakich dotarło "Życie Warszawy".
W najbliższych dniach Agencja Mienia Wojskowego działająca w imieniu resortu obrony ogłosi przetarg na nowe samoloty dla VIP. Z informacji, do jakich dotarło "ŻW", wynika, że Siły Powietrzne obniżyły wymagania przetargowe dotyczące osiągów maszyn dla rządu.
Wszyscy eksperci lotniczy, z którymi rozmawiało "ŻW", anonimowo twierdzą, że po zmianach osiągi podane w wymaganiach przetargu zaczęły pasować do samolotu Embraer Legacy, czyli zmodyfikowanej wersji embraerów 145. Wcześniejsza oferta na ten samolot nie znalazła uznania.
W porównaniu z odpowiadającymi światowym standardom samolotów VIP- owskich założeniami przetargu z 2002 r. oczekiwana prędkość przelotowa została teraz zredukowana o blisko 130 km/h. Jeszcze bardziej zmniejszyły się wymagania dotyczące zasięgu maszyny, który skrócono z siedmiu tys. do pięciu tys. km. Taki zasięg nie pozwoli dolecieć np. do USA bez międzylądowania, z czym wiąże się nie tylko wydłużenie czasu i pogorszenie komfortu podróży, ale i dodatkowe koszty. (PAP)