RegionalneWrocławWrocław. Tramwaj na Popowice. Ruszyła budowa torowiska

Wrocław. Tramwaj na Popowice. Ruszyła budowa torowiska

Od wielu miesięcy trwają prace związane z budową torowiska na ul. Długiej we Wrocławiu. Za nami ważny moment tej inwestycji - ruszyło układnie torów, widać już też fragmenty nowego przystanku kolejowego Wrocław Szczepin.

Wrocław. Tramwaj na Popowice. Ruszyła budowa torowiska
Źródło zdjęć: © UM Wrocław
Łukasz Kuczera

12.08.2020 10:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wybudowanie torów tramwajowych na Popowicach to niezwykle ważna inwestycja z punktu widzenia miasta - pozwoli bowiem odciążyć ul. Legnicką, którą w godzinach szczytu kursuje multum tramwajów w kierunku Pilczyc, Kozanowa czy Leśnicy.

Nowa trasa połączy torowisko przy Mostach Mieszczańskich z tym na ul. Milenijnej, z którego korzystają tramwaje linii 31 i 32 jadące w kierunku Kozanowa. Nowe tory pobiegną przez ul. Dmowskiego, Długą, Starogroblową, Popowicką. Ich długość to prawie 4 kilometry.

Wrocław. Tramwaj na Popowice. Ruszyła budowa torowiska

Inwestycja związana z budową torowiska na Popowicach trwa od wielu miesięcy - początkowo prowadzono prace związane z sieciami podziemnymi w okolicach ul. Długiej. Konieczne było poprowadzenie w inny sposób znajdujących się pod ziemią rur i instalacji.

Teraz wykonawca inwestycji rozpoczął układanie podkładów pod pierwsze torowisko na ul. Długiej. Na plac budowy przyjechały już też szyny. Można też dostrzec chodniki, przyszłą drogę rowerową oraz elementy peronów przystankowych. Cały czas toczą się prace przy pobliskim wiadukcie kolejowym. Obniżany jest też poziom przyszłej jezdni, tak aby pod wiaduktem zmieściły się tramwaje.

Pierwszy etap dotyczy położenia torowiska o długości 800 metrów. - To jeden z najtrudniejszych odcinków, jaki mieliśmy w ostatnich dziesięcioleciach budowania we Wrocławiu. Przebudowaliśmy tutaj kilkadziesiąt kilometrów kabli podziemnych ze względu na sąsiedztwo głównego punktu zasilania miasta. Trwają prace przy kanale ogólnospławnym, które pozwolą obniżyć jezdnie, aby przejechał tędy tramwaj. Wiadukt został też poszerzony, aby zmieściły się tramwaje, kierowcy, rowerzyści i piesi - mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Przy budynku ZDiUM przy nasypie kolejowym powstaje nowy przystanek Wrocław Szczepin. Leży on na trasie z Wrocławia Głównego w kierunku Oleśnicy i Trzebnicy, między stacjami Wrocław Mikołajów i Wrocław Nadodrze.

PKP PLK buduje też nowy punkt przesiadkowy między koleją a komunikacją miejską. Mieszkańcy Wrocławia i aglomeracji zyskają tym samym dogodniejsze możliwości podróży i będą mogli w sposób szybki przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Wrocław. Tramwaj na Popowice. Kolejne prace czekają

Miejsce, gdzie teraz powstaje torowisko, to środkowy odcinek trasy. Do wykonania są jeszcze dwa etapy inwestycji - pierwszy połączy obecne torowisko przy ul. Dmowskiego ze środkowym odcinkiem trasy, a drugi połączy ul. Milenijną z nowo położonymi torami. Na tym fragmencie powstanie też stacja prostownikowa "Szczepin", która będzie zasilać sieć trakcyjną.

Wrocławskie Inwestycje wybrały już w przetargu wykonawcę drugiej części prac, a obecnie trwają procedury związane z kontrolą, co jest normą przy dużych kontraktach z dofinansowaniem unijnym.

Tramwaje mają wozić pasażerów przez Popowice w roku 2022. Inwestycja warta jest 300 mln zł. Wcześniej, bo najprawdopodobniej już we wrześniu uda się oddać do użytku kierowców ul. Długą. Wprawdzie prace będą się tam ciągle toczyć, ale przejazd w stronę Kozanowa będzie już możliwy.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (0)