Widżety nowym narzędziem marketingowym
Widżety (z ang. widget) wkrótce staną się głównym kanałem
komunikacji marketingowej online - dowodzi najnowsze wydanie
raportu Universal McCann TrendMarker.
Widżet to nic innego jak fragment kodu, który użytkownik może w prosty sposób dodać do własnej strony internetowej, przeglądarki, pulpitu, bloga czy sieci społecznościowej. Zwykle przybiera formę graficzną i pracuje jako mini aplikacja. Widżety mają wiele nazw: plug-in, aplikacje i internetowe gadżety. Niektóre z widżetów umożliwiają wyświetlanie informacji, które dostarcza inny dostawca z zewnętrznego serwera lub strony internetowej. Widżety dodaje się zwykle poprzez jedno kliknięcie. Bardzo rzadko operacja taka wymaga wklejania kodu. Widżety mogą być dystrybuowane także poprzez marketing wirusowy.
Najpopularniejszymi widżetami są Facebook Applications, Windows Vista Gadgeta oraz Google Gadgets. Wszystkie z wymienionych realizują te same cele: mogą być w prosty sposób instalowane na innych stronach internetowych i dystrybuują treści w całej sieci bez względu na platformę.
Idea widżetów była znana od samego początku istnienia stron internetowych. Jednak dopiero dzisiaj zaczynają odgrywać istotną rolę. Wynika to ze zmiany koncepcji Internetu jako zbioru oddzielnych serwisów. Obecnie globalna sieć rozwija się w kierunku jednego wielkiego serwisu, którego zawartość jest rozproszona pomiędzy różnymi platformami.
Według Universal McCann dynamicznie rośnie komercyjne znaczenie widżetów. Producenci filmów umożliwiają internautom umieszczanie swoich produkcji na ich stronach, zespoły sportowe tworzą obrandowane widżety, które po instalacji wyświetlają najnowsze informacje dostarczane centralnie. Możliwość centralnego zarządzania treścią wyświetlaną w widżetach można wykorzystać jako świetną formę reklamy.
Universal McCann zaobserwował pięć trendów istotnych dla rozwoju widżetów: dostępność na wszystkich platformach (użyteczność stron internetowych będzie wzrastać dzięki możliwości zebrania w jednym miejscu danych i aplikacji z wielu serwisów - bez względu na to, na jakiej platformie zostały stworzone), sieć naczyń połączonych (dzięki zjawisku web 2.0 i mediów społecznych wszystko ze sobą jest połączone. Serwisy internetowe posiadają funkcję dzielenia swojej zawartości między sobą i publikację na każdej platformie), otwarty kod (platformy webowe coraz częściej udostępniają swój kod. Umożliwia to swobodne tworzenie przez użytkowników nowych funkcji rozwijających serwis), Internet jest wszędzie (we wszystkich obszarach związanych z komputerami jest obecny internet. Oznacza to, że widżety staną się wkrótce dostępne wszędzie) i każdy jest twórcą kontentu (dzisiaj każdy jest twórcą treści. Konsumenci zatem oczekują od marek, że również będą dostarczały kontent)
Opisane powyżej trendy powodują, że widżety stają się kluczowym kanałem komunikacji dla marketerów i marek umożliwiając dystrybucję ich komunikatów i kontentu. Udostępnienie konsumentom widżetów marki zintegrowanych z ich pulpitami, sieciami społecznym, blogami czy stronami startowymi, stanowi niezwykle ważny element budowy dobrych relacji pomiędzy klientem a marką. Istotną cechą widżetów jest to, że są bardzo tanie w produkcji, ich dystrybucja nie wymaga wysokich kosztów, a grupy docelowe nie mają problemów z ich instalacją - bez względu na to z jakiej platformy systemowej korzystają.