Warszawa. Nowe punkty ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach P+R
Punkty ładowania pojazdów elektrycznych działają już na kolejnych parkingach w formule Parkuj i Jedź. Miasto chce w ten sposób promować elektromobilność.
Jak poinformował stołeczny ratusz w komunikacie, nowe ładowarki zaczęły działać w ostatnim tygodniu ubiegłego roku na parkingach:
- P+R Połczyńska – stacja z dwoma punktami ładowania o mocy 22 kW każdy,
- P+R Metro Marymont – dwie stacje z czterema punktami ładowania o mocy 22 kW każdy,
- P+R Wawer SKM – stacja z dwoma punktami ładowania o mocy 22 kW każdy,
- P+R Anin SKM – stacja z dwoma punktami ładowania o mocy 22 kW każdy.
Kierowcy mają już do dyspozycji 26 punktów ładowania na dziewięciu parkingach zarządzanych przez Zarząd Transportu Miejskiego, zlokalizowanych w różnych częściach Warszawy.
Pierwsza ładowarka stanęła w grudniu 2017 r. na parkingu P+R Młociny I. Były to cztery punkty ładowania. Później urządzenia pojawiały się w kolejnych obiektach: Młociny III (dwa punkty), Al. Krakowska (cztery punkty), Ursus Niedźwiadek (cztery punkty) i Metro Stokłosy (dwa punkty).
Wkrótce dojdą kolejne lokalizacje. Ratusz poinformował, że kończą się przygotowania do uruchomienia ładowarek na P+R Metro Ursynów (dwa punkty ładowania) oraz przy metrze Wilanowska (cztery punkty). Stacje ładowania będą także na kolejnych, nowo powstających parkingach, czyli P+R Warszawa Jeziorki i Warszawa Żerań. Jak podkreśla ratusz, „to jest już standard”. Także planowane nowe parkingi P+R Bródno i w Wesołej będą wyposażone w takie urządzenia.
Wnioski o zamontowanie ładowarek na parkingach P+R zgłaszali także kierowcy parkujący tam auta.
Ładowanie pojazdów jest bezpłatne. Użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą również złożyć wniosek o wydanie Karty Eko, pozwalającej na pozostawianie aut o takim napędzie na parkingach P+R również na noc, np. na czas ładowania baterii. Karty Eko są wydawane na dany samochód elektryczny, wyłącznie dla jednego parkingu P+R. Są ważne przez rok kalendarzowy.
Punkt ładowania samochodów elektrycznych to jedno z działań prowadzonych przez Warszawę na rzecz promowania elektromobilności. Ostatnio Rada Warszawy przyjęła plan budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Miasto inwestuje również w kolejne autobusy elektryczne – w sumie jest ich już 160. Więcej elektrobusów mają tylko Moskwa i Londyn.