Warszawa. Cztery firmy chcą zaprojektować nowe Aleje Jerozolimskie. Drogowcy analizują oferty
Cztery firmy zgłosiły się w drugim postępowaniu na zaprojektowanie nowego wyglądu Alej Jerozolimskich. Oferty zawierają się w przedziale od 2,4 do 6,7 mln zł brutto. Najtańsza oferta jest nie tylko istotnie korzystniejsza od najniższej z poprzedniego przetargu. Jest też sporo niższa od szacowanej wartości zamówienia.
27.08.2021 09:05
Oferty złożyły: ponownie Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy (4 mln 797 tys. zł brutto) i Safege z Warszawy (5 mln 547 tys. zł brutto), a także Mosty Katowice (6 mln 795 tys. zł brutto) i Meritum Projekt z Katowic (2 mln 435 tys. zł).
Jak podkreślił Zarząd Dróg Miejskich, propozycje są korzystniejsze od poprzednich. Najtańsza z nich jest o 1 mln 170 tys. zł niższa od najniższej z pierwszego przetargu. Drogowcy zaczynają obecnie analizę ofert. Wykonawca będzie miał 30 miesięcy od daty podpisania umowy na przeprowadzenie zadania.
W poprzednim postępowaniu realizację zadania chciały przeprowadzić cztery firmy: Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy, Progreg z Krakowa i Safege z Warszawy.
Oferty okazały się jednak zdecydowanie zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu. Dlatego drogowcy zdecydowali się powtórzyć przetarg. Zwracają uwagę, że np. Metroprojekt - firma, która złożyła ofertę dwukrotnie - tym razem zaoferował cenę o ponad 1 mln zł niższą niż w lipcu.
W przypadku zaprojektowania Alej Jerozolimskich wartość zamówienia oszacowano na ok. 3 mln zł. Oznacza to, że najtańsza ze złożonych ofert jest sporo niższa od zakładanej kwoty.
Warszawa. Jak będą wyglądać Aleje Jerozolimskie?
Projekt ma dotyczyć całkowitej przebudowy Al. Jerozolimskich na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Projekt powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu kolejowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Inwestycja potrwa ok. trzech lat i będzie oznaczała wykopanie dołu w miejscu obecnych Alej Jerozolimskich.
Aleje Jerozolimskie po przebudowie będą wyglądać inaczej niż dziś. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami z miejscami na ogródki gastronomiczne oraz drogami rowerowymi o szerokości trzech metrów po obu stronach. Kiedyś w tym miejscu rosły cztery rzędy drzew. Dziś roślin brakuje, ale po zmianach pojawi się nowa zieleń. Jezdnia w każdą stronę będzie składała się z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania.
Przestaną istnieć ronda u zbiegu z Marszałkowską - czyli rondo Dmowskiego - i Nowym Światem czyli rondo de Gaulle’a. Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania. Na obu skrzyżowaniach powstaną naziemne przejścia dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości "Domu Partii" i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone.
Przetarg na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP. Jego zakres skoordynowany jest z inwestycją kolejową. Projekt opracowany przez ZDM ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem kolejowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych – podkreśla Zarząd Dróg Miejskich.