PolskaRynek reklamy w mediach wzrośnie w 2004 r.

Rynek reklamy w mediach wzrośnie w 2004 r.

Po złych wynikach w roku 2002 i prognozowanych także słabych rezultatach w roku 2003, rynek reklamy w mediach w 2004 roku może wzrosnąć o 3,1% - uważa firma CR Media Consulting.

31.03.2003 12:33

W 2002 roku rynek reklamy w mediach, choć w ujęciu cennikowym wzrósł o 2,5%, do 9 mld 997,6 mln zł, realnie spadł o 7,1%, do 4 mld 071,2 mln zł. W 2003 roku jego realna wartość może się zmniejszyć o 2,7% - ocenia firma konsultingowa.

"Jest to najgorszy rok w historii polskiej reklamy" - napisali autorzy opracowania "Ad.Media Raport", przygotowanego przez CR Media Consulting.

"Według naszych prognoz, w najbliższych latach powinniśmy mieć do czynienia z powolnym wychodzeniem z kryzysu. W 2003 roku realna wielkość rynku zmniejszy się o 2,7%, natomiast w roku 2004 będziemy świadkami pierwszego od dłuższego czasu wzrostu - o 3,1%" - dodali.

W 2002 roku w stosunkowo najlepszej sytuacji była telewizja, której przychody z reklamy (netto) spadły o 3,4%.

Znacznie gorzej było w 2002 roku w przypadku radia i prasy. Wpływy radia skurczyły się o 11,4%, a prasy o 10,5%.

Według CR Media Consulting, w tym roku telewizja utrzyma poziom wpływów z ubiegłego roku, a w 2004 roku zanotuje wzrost o 5%.

Z kolei radio w 2003 roku zanotuje niewielką, bo 1,3-proc. stratę, żeby w 2004 roku zacząć odrabiać straconą pozycję, notując 6-proc. wzrost.

Zdaniem autorów opracowania, w 2004 roku telewizja zwiększy swój udział w rynku reklam do 53,1%, z 48% w 2000 roku.

Natomiast radio, po zmniejszeniu w latach 2000-2002 swojego udziału w rynku o 1,1 pkt proc., w latach 2003-2004 zacznie powoli odrabiać straty, zyskując w tym czasie 0,4 pkt proc.

"Głównym długoterminowym przegranym będzie prasa, która w latach 2000-2004 straci łącznie 4,4 pkt proc." - zakłada prognoza CR Media Consulting.

Z raportu wynika ponadto, że w ujęciu cennikowym w latach 2000- 2002 najbardziej, bo o połowę, wzrosły wydatki na reklamę produktów zdrowotnych i leków. 42,5-proc. wzrost odnotowała branża spożywcza, 35,3-proc. telekomunikacja, a o 28,4 proc. wzrosły wydatki handlowców.

Z kolei największy spadek był w branży budowlanej, której wydatki na reklamę spadły w tym czasie o 31%. Duże spadki odnotowały również finanse i marketing (o 18,7%), motoryzacja i transport (o 13,4%) oraz ogłoszenia (o 12,3%).

W 2002 roku największy udział w ogólnych wydatkach na reklamę w mediach miała branża spożywcza (25,2%). Na drugim miejscu znalazły się środki do pielęgnacji ciała (10%), a na trzecim - handlowcy (9,6%). (aka)

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)