Rozluźnili katowickie ulice... węzłami

"Stojące miasta", sfrustrowani kierowcy, wszyscy spóźnieni. To niemal codzienność, jeżeli chodzi o największe miasta w naszym kraju. Katowice od lat próbują walczyć z zakorkowanymi drogami. Inwestują grube miliony, a przedstawiciele władz miasta mają poczucie, że idą w dobrym kierunku.

Katowice inwestują w uliceKatowice inwestują w ulice
Źródło zdjęć: © www.ndi.pl | www.ndi.pl

"Wiślanka" (Droga Krajowa nr 81) - popularna droga łącząca Katowice ze Skoczowem (skąd dostać można się do Ustronia czy Wisły). Jeszcze kilka lat temu przejechać nią w Katowicach i nie stanąć graniczyło z cudem. Wszyscy o tym wiedzieli, ale alternatywy nie było. Jedynym rozwiązaniem były zmiany. Zmiany w systemie komunikacyjnym. I tak powstał plan, który przerodził się w projekt, aż do realizacji. Dwa węzły, dwa zupełnie inne skrzyżowania, które miały zdziałać cuda.

Postawiono na rozbudowę Drogi Krajowej Nr 81 od węzła autostrady A4 z Drogą Krajową Nr 86 do budowanego węzła z ul. Armii Krajowej oraz rozbudowę DK81 na odcinku ul. Kościuszki z budową węzła Armii Krajowej.

Inwestycja ta miała posłużyć kierowcom korzystającym ze wspomnianej "Wiślanki" i udogodnić podróżowanie na trasie do i z Katowic z takich ośrodków, jak Żory, Mikołów czy Tychy.

"Przyczyni się do rozbudowy nowoczesnej infrastruktury drogowej, likwidacji 'wąskich gardeł' i uzupełnienia brakujących elementów funkcjonującej infrastruktury drogowej oraz ograniczenia kosztów środowiskowych związanych z transportem" - można przeczytać w dokumencie na temat inwestycji.

- Inwestycja ta była kluczowym projektem, dzięki któremu m.in. lokalny transport zyskał możliwość rozwoju - mówi nam Dawid Kamiński, radny Rady Miasta Katowice oraz wiceprzewodniczący Komisji Rozwoju Miasta i Komisji Klimatu.

W Katowicach już od lat walczą z tym, żeby miasto - kolokwialnie mówiąc - nie stało. To było bardzo popularne określenie wszystkich, którzy próbowali poruszać się nie tylko drogami ścisłego centrum miasta wojewódzkiego w newralgicznych godzinach, ale i tymi dojazdowymi, o czym wspomnieliśmy na początku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lew rzucił się na lamparta. Nie przewidział jednego

Zdecydowano się zatem mocno popracować nad rozbudową głównych dróg i skrzyżowań. Czy z perspektywy czasu udało się spełnić założone cele? - Inwestycja ta nie spowodowała nagłego usunięcia wszystkich problemów komunikacyjnych na południu Katowic, ale jako mieszkaniec dzielnicy Kostuchna doskonale pamiętam korki sprzed inwestycji i mogę je śmiało porównać do obecnej sytuacji, która jest dużo lepsza niż kilka lat temu - ocenia radny Kamiński.

- Dzięki dwupoziomowej inwestycji udrożniono ruch w stronę miast sąsiadujących z Katowicami, a dzięki stworzeniu ronda turbinowego pomiędzy dwoma dużymi dzielnicami - Piotrowicami a Ligotą - udrożniono tzw. wąskie gardło na południu miasta - dodał.

Realizacja projektu sprawiła, że południowa część Katowic przestała być postrzegana jako nieprzejezdna, ale... W mieście nikt nie zamierza spocząć na laurach. Wręcz przeciwnie - trzeba bowiem dynamicznie reagować na to, co dzieje się w tym rejonie.

Nowe drogi w Katowicach
Nowe drogi w Katowicach © www.ndi.pl | www.ndi.pl

- Wciąż wiele pracy przed nami. To kluczowa i ważna inwestycja, ale w związku z tym, że południowe dzielnice Katowic intensywnie się zmieniają, musimy wciąż myśleć o rozwoju lokalnego transportu, takiego jak tramwaj czy koleje - wyjaśnia radny Kamiński i przyznaje, że przed Katowicami kolejne duże zmiany transportowe.

Dodajmy, że ogromny wkład w realizację wspomnianej inwestycji miała dotacja z Unii Europejskiej. Cały projekt (mowa o etapie IV) pochłonął niemal 99,2 mln zł. Dofinansowanie wyniosło prawie 71,8 mln zł.

Zadowolenia z tych funduszy nie krył prezydent Katowic Marcin Krupa. - Cieszę się, że mogliśmy z tych środków skorzystać; myślę, że spożytkowaliśmy je naprawdę godnie i słusznie - mówił Krupa w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, cytowany przez TVP Katowice. - To bardzo ważny element całości funkcjonowania systemu dróg w naszym mieście - dodał w nawiązaniu do wyżej wymienionych projektów.

W Katowicach nie mają najmniejszych wątpliwości, że to największa inwestycja drogowa zaraz po budowie tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka, czyli pod najpopularniejszym i uważanym za jedno z najtrudniejszych skrzyżowań na całym Śląsku. Tuż obok popularnego "Spodka".

Wybrane dla Ciebie

Charlie Kirk nie żyje. Trump poinformował o śmierci influencera
Charlie Kirk nie żyje. Trump poinformował o śmierci influencera
O czym rozmawiał Nawrocki z Trumpem? CNN ujawnia
O czym rozmawiał Nawrocki z Trumpem? CNN ujawnia
Lider węgierskiej opozycji: Solidaryzujemy się z Polską
Lider węgierskiej opozycji: Solidaryzujemy się z Polską
Trump reaguje na postrzelenie Kirka. Błyskawiczny wpis
Trump reaguje na postrzelenie Kirka. Błyskawiczny wpis
Ulewy przejdą przez Polskę. Możliwe burze
Ulewy przejdą przez Polskę. Możliwe burze
Charlie Kirk postrzelony na wiecu. Ludzie Trumpa prosili o modlitwę. Tragiczne informacje
Charlie Kirk postrzelony na wiecu. Ludzie Trumpa prosili o modlitwę. Tragiczne informacje
Szef BBN o wpisie Trumpa. Tak interpretuje słowa Amerykanina
Szef BBN o wpisie Trumpa. Tak interpretuje słowa Amerykanina
Rozmowa z Trumpem zakończona. Wpis Nawrockiego
Rozmowa z Trumpem zakończona. Wpis Nawrockiego
Flaga z sierpem i młotem na maszcie. Służby działają
Flaga z sierpem i młotem na maszcie. Służby działają
Działo się w środę. Oto najważniejsze wydarzenia [SKRÓT DNIA]
Działo się w środę. Oto najważniejsze wydarzenia [SKRÓT DNIA]
Szef kancelarii prezydenta: Trwa rozmowa Trump-Nawrocki
Szef kancelarii prezydenta: Trwa rozmowa Trump-Nawrocki
Znaleziono kolejnego drona. Incydent pod Lublinem
Znaleziono kolejnego drona. Incydent pod Lublinem