Raport ujawnił prawdę. Politycy V4 atakują dziennikarzy w sieci
Raport portalu VSquare wskazuje na wzrost wykorzystania płatnych reklam przez polityków Grupy Wyszechradzkiej V4 do ataków na media i organizacje społeczne. Analiza ujawnia skierowane na dziennikarzy kampanie, szczególnie nasilone na Słowacji oraz Węgrzech.
Co musisz wiedzieć?
- W okresie od lipca 2024 do czerwca 2025 zidentyfikowano 773 reklamy polityczne szerzące nienawiść.
- Słowacja była głównym źródłem takich reklam w krajach V4, inwestując dziesiątki tysięcy euro.
- Węgierscy politycy powiązani z Fideszem szczególnie często korzystali z narracji anty-medialnych.
W najnowszym raporcie przedstawionym przez dziennikarzy śledczych z portalu VSquare wykazano, że politycy z państw Grupy Wyszehradzkiej (V4: Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) coraz częściej używają płatnych reklam na portalach społecznościowych, aby atakować dziennikarzy oraz obrońców praw człowieka. "Kampanie dezinformacyjne demonizują niezależne media, określając krytyków mianem 'zagranicznych agentów'" - zauważono w raporcie.
Jakie kraje przodują w kampaniach nienawiści?
Między lipcem 2024 a czerwcem 2025 r. zidentyfikowano aż 773 reklamy polityczne szerzące nienawiść. Najwięcej takich treści pochodziło ze Słowacji, gdzie 70 proc. wszystkich zidentyfikowanych kampanii nienawistnych stanowiły reklamy finansowane przez polityków. Działania te systematycznie podważają zaufanie społeczne do krytycznych mediów i aktywistów.
Na Węgrzech odnotowano 193 płatne kampanie, głównie powiązane z rządzącym Fideszem. Przepisy i retoryka rządu Viktora Orbana często skierowane są przeciwko dziennikarzom i organizacjom pozarządowym. Jak zaznaczył Csaba Molnar z Political Capital, treści tego rodzaju nie zawsze są wykrywane przez systemy platformowe.
Prezydent USA o "wiecznym pokoju". "Poczekajmy, to są zapowiedzi Trumpa"
Czy Polska jest wyjątkiem?
W Polsce podobne kampanie są rzadkością w porównaniu z innymi krajami regionu. Zarejestrowano jedynie 10 przypadków wykorzystania płatnej reklamy przez polskich polityków w atakach na dziennikarzy i aktywistów. Częściej celem są inne grupy, takie jak uchodźcy.
Czechy również znalazły się w raporcie z uwagi na aktywność skrajnie prawicowej SPD i skrajnie lewicowej Staczilo!, które kierowały swoje kampanie głównie przeciwko mediom publicznym, takim jak Czeska Telewizja, przedstawiane jako stronnicze i manipulujące.