Raport ujawnił prawdę. Politycy V4 atakują dziennikarzy w sieci

Raport portalu VSquare wskazuje na wzrost wykorzystania płatnych reklam przez polityków Grupy Wyszechradzkiej V4 do ataków na media i organizacje społeczne. Analiza ujawnia skierowane na dziennikarzy kampanie, szczególnie nasilone na Słowacji oraz Węgrzech.

Premierzy Słowacji i Węgier: R. Fico i V. OrbanPremierzy Słowacji i Węgier: R. Fico i V. Orban
Źródło zdjęć: © PAP
Paulina Ciesielska

Co musisz wiedzieć?

  • W okresie od lipca 2024 do czerwca 2025 zidentyfikowano 773 reklamy polityczne szerzące nienawiść.
  • Słowacja była głównym źródłem takich reklam w krajach V4, inwestując dziesiątki tysięcy euro.
  • Węgierscy politycy powiązani z Fideszem szczególnie często korzystali z narracji anty-medialnych.

W najnowszym raporcie przedstawionym przez dziennikarzy śledczych z portalu VSquare wykazano, że politycy z państw Grupy Wyszehradzkiej (V4: Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) coraz częściej używają płatnych reklam na portalach społecznościowych, aby atakować dziennikarzy oraz obrońców praw człowieka. "Kampanie dezinformacyjne demonizują niezależne media, określając krytyków mianem 'zagranicznych agentów'" - zauważono w raporcie.

Jakie kraje przodują w kampaniach nienawiści?

Między lipcem 2024 a czerwcem 2025 r. zidentyfikowano aż 773 reklamy polityczne szerzące nienawiść. Najwięcej takich treści pochodziło ze Słowacji, gdzie 70 proc. wszystkich zidentyfikowanych kampanii nienawistnych stanowiły reklamy finansowane przez polityków. Działania te systematycznie podważają zaufanie społeczne do krytycznych mediów i aktywistów.

Na Węgrzech odnotowano 193 płatne kampanie, głównie powiązane z rządzącym Fideszem. Przepisy i retoryka rządu Viktora Orbana często skierowane są przeciwko dziennikarzom i organizacjom pozarządowym. Jak zaznaczył Csaba Molnar z Political Capital, treści tego rodzaju nie zawsze są wykrywane przez systemy platformowe.

Prezydent USA o "wiecznym pokoju". "Poczekajmy, to są zapowiedzi Trumpa"

Czy Polska jest wyjątkiem?

W Polsce podobne kampanie są rzadkością w porównaniu z innymi krajami regionu. Zarejestrowano jedynie 10 przypadków wykorzystania płatnej reklamy przez polskich polityków w atakach na dziennikarzy i aktywistów. Częściej celem są inne grupy, takie jak uchodźcy.

Czechy również znalazły się w raporcie z uwagi na aktywność skrajnie prawicowej SPD i skrajnie lewicowej Staczilo!, które kierowały swoje kampanie głównie przeciwko mediom publicznym, takim jak Czeska Telewizja, przedstawiane jako stronnicze i manipulujące.

Wybrane dla Ciebie
Rosja przeprowadza testy nuklearne? Pieskow zaprzecza
Rosja przeprowadza testy nuklearne? Pieskow zaprzecza
Dwa napady w jednej gminie. Wójt apeluje do mieszkańców
Dwa napady w jednej gminie. Wójt apeluje do mieszkańców
Mentzen ostro o Kaczyńskim. Padły inwektywy
Mentzen ostro o Kaczyńskim. Padły inwektywy
Policja ruszyła w pościg za kierowcą. Padły strzały
Policja ruszyła w pościg za kierowcą. Padły strzały
Politycy pokłócili się o Ziobrę. Gorąco w studiu na żywo
Politycy pokłócili się o Ziobrę. Gorąco w studiu na żywo
Pogoda na 9 i 10 listopada. Ostrzeżenia przed gęstą mgłą
Pogoda na 9 i 10 listopada. Ostrzeżenia przed gęstą mgłą
Oszustwo na stacji paliw. Na banknotach było to słowo
Oszustwo na stacji paliw. Na banknotach było to słowo
Trzęsienie ziemi u wybrzeży Japonii. Ostrzeżenia przed tsunami
Trzęsienie ziemi u wybrzeży Japonii. Ostrzeżenia przed tsunami
Tusk wyśmiał akcje PiS-u. "Niedługo zabraknie cegieł"
Tusk wyśmiał akcje PiS-u. "Niedługo zabraknie cegieł"
Wybuchy w Woroneżu. Ukraińcy zaatakowali elektrociepłownię
Wybuchy w Woroneżu. Ukraińcy zaatakowali elektrociepłownię
Trump wyśmiany w amerykańskim programie. "Ceny spadły - prosto w górę"
Trump wyśmiany w amerykańskim programie. "Ceny spadły - prosto w górę"
Mężczyzna ze słynnego zdjęcia z Luwru zabiera głos
Mężczyzna ze słynnego zdjęcia z Luwru zabiera głos