Racjonalne zarządzanie zabijaniem
Stalin chciał modernizować kraj, więc ofiary były nieuniknione – taką wizję historii komunizmu proponuje nowy podręcznik, z którego mają uczyć się rosyjscy uczniowie.
Uczestnikom sierpniowego zjazdu rosyjskich nauczycieli historii przedstawiono koncepcję nowego podręcznika historii pierwszej połowy XX wieku. Fundamentalną tezą jest ukazanie stalinowskiego terroru jako czynnika, dzięki któremu Związek Radziecki rozwijał się w znakomitym tempie pod wodzą „efektywnego specjalisty od zarządzania”, Józefa Stalina.
W ubiegłym roku opinii publicznej przedstawiono podręcznik Aleksandra Filippowa (i kilku innych autorów) „Historia RosjiRosji 1945–2007”, wydany w masowym nakładzie przez oficynę Proswieszczenije (Oświata), specjalizującą się w podręcznikach szkolnych. W tym roku wydawnictwo ogłosiło, że w przygotowaniu jest kolejny podręcznik, również tej samej spółki autorskiej, „Historia Rosji 1900–1945”. Nauczycielom biorącym udział w zjeździe przedstawiono koncepcję tego podręcznika.
Cel uświęca środki
Podobnie jak w przypadku pierwszego tomu planuje się najpierw wydać poradnik metodyczny dla nauczycieli, potem przeprowadzić dyskusję w środowisku, a wreszcie wydać sam podręcznik przeznaczony dla uczniów. Losy pierwszego podręcznika Filippowa, obecnie rekomendowanego jako podstawowy w rosyjskich szkołach, pozwalają przypuszczać, że również nowe dzieło trafi do rąk uczniów jako zasadnicze źródło wiadomości o ojczystej historii. Ponieważ sama koncepcja podręcznika, jak poinformowano uczestników nauczycielskiego zjazdu, nie podlega już rewizji, zaprezentowany dokument należy potraktować poważnie.
Anatolij Bernsztejn
© Wriemia Nowostiej Pełna wersja artykułu dostępna w aktualnym wydaniu "Forum".