Ostatni lot "Antka", czyli An-2 odchodzi na emeryturę
Legendarny dwupłatowiec był najdłużej eksploatowanym samolotem Wojska Polskiego
Służył 56 lat, to rekordzista w polskiej armii - zdjęcia
Po 56 latach od wprowadzenia do służby siły powietrzne pożegnały się z ostatnimi egzemplarzami samolotów An-2 - najdłużej do tej pory eksploatowanymi statkami powietrznymi Wojska Polskiego. Oficjalna uroczystość odbyła się 14 grudnia w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu, gdzie latały dwie ostatnie tego typu maszyny.
Samoloty An-2 w różnych wersjach eksploatowano w polskim wojsku od 1956 roku. Od początku znalazły wszechstronnie zastosowanie; były wykorzystywane do zadań transportowo-łącznikowych, patrolowania, zrzucania skoczków spadochronowych.
An-2 to największy produkowany seryjnie jednosilnikowy dwupłatowiec na świecie. Został zaprojektowany przez radzieckiego konstruktora Olega Antonowa. Ze względu na niezawodność, prostą konstrukcję, obsługę, łatwość pilotażu i konstrukcję dwupłatowca zwany był "Kukuruźnikiem" - po słynnym samolocie Po-2 z II wojny światowej.
(PAP/tbe)
"Żegnaj bohaterze. Misja zakończona"
- Żegnaj bohaterze. Misja zakończona - tymi słowami dowódca sił powietrznych RP gen. broni pil. Lech Majewski pożegnał na lotnisku w Radomiu samoloty An-2. Szef sił powietrznych podkreślił, że samolot bardzo lubiany i ceniony przez pilotów; każdy z nich rozpoczynał swoje szkolenie od tej maszyny.
"Żegnaj bohaterze. Misja zakończona"
- Ten charakterystyczny dźwięk pracy silnika, sposób startu i lądowania pamiętam z pierwszego lotu, kiedy pierwszy raz musiałem oddać skok. To było ogromne przeżycie i ten sentyment do dzisiaj pozostał - powiedział gen. Majewski.
"Żegnaj bohaterze. Misja zakończona"
Dowódca sił powietrznych zapowiedział, że 10 pozostałych An-2 trafi do aeroklubów, gdzie maszyny te będą wykorzystywane do szkoleń.
"Żegnaj bohaterze. Misja zakończona"
Najwięcej samolotów An-2 wykorzystywano w polskim wojsku w latach 70., aż 115 sztuk.
"Żegnaj bohaterze. Misja zakończona"
W sumie w polskiej ramii było około 140 takich maszyn. Znaczna ich liczba po zakończeniu kariery wojskowej została przejęta przez instytucje cywilne, w tym aerokluby.
"Żegnaj bohaterze. Misja zakończona"
An-2 to największy produkowany seryjnie jednosilnikowy dwupłatowiec na świecie. Został zaprojektowany przez radzieckiego konstruktora Olega Antonowa. Ze względu na niezawodność, prostą konstrukcję, obsługę, łatwość pilotażu i konstrukcję dwupłatowca zwany był "Kukuruźnikiem" - po słynnym samolocie Po-2 z II wojny światowej.
"Żegnaj bohaterze. Misja zakończona"
Seryjną produkcję An-2 rozpoczęto w 1949 r. Od 1957 r. był produkowany seryjnie na licencji w Chinach jako Fong Shou-2, od 1960 roku w zakładach w Mielcu.
(PAP/tbe)