Nowy kanał TVP nie podniesie ceny abonamentu
Funkcjonowanie kanału TVP Kultura nie spowoduje wzrostu ceny abonamentu - powiedział były dyrektor Teatru Telewizji, Jacek Weksler, który nadzoruje prace nad przygotowywanym przez TVP kanałem tematycznym: TVP Kultura.
25.06.2004 17:25
Jak powiedział Weksler, prace nad nowym projektem TVP rozpoczęły się na początku maja. Zespół pod jego kierownictwem przygotował już projekt koncesyjny, który w poniedziałek rano zostanie przedłożony prezesowi TVP, Janowi Dworakowi. Kanał ruszy prawdopodobnie w styczniu 2005.
Propozycja intelektualna
Siła polskiej kultury i tradycji europejskiej w porze najlepszej oglądalności - tak brzmi motto nowej stacji - dodał Weksler.
TVP Kultura ma być uzupełnieniem oferty Telewizji Polskiej i, jak wyjaśnił w piątek Jan Dworak, propozycją intelektualną, kierowaną do wymagającego widza. Zarówno Dworak, jak i Weksler podkreślili w piątek, że otwarcie nowej stacji nie zuboży oferty kulturalnej głównych anten TVP.
Po raz pierwszy w telewizji publicznej miałem okazję zetknąć się z taką dynamiką pracy - powiedział w piątek Weksler. Jak podkreślił, używana obecnie nazwa kanału jest tymczasowa i być może ulegnie zmianie.
Projekt przygotowywanego kanału tematycznego zakłada emisję 12 godzin materiału w dni robocze i 18 godzin w weekendy. Kolejne dni poświęcone będą tematom dominującym: poniedziałki - literaturze, wtorki - teatrowi, środa - materiałom dotyczącym Polski lat 1989- 2004, czwartek - filmowi, piątek - muzyce, sobota - korzeniom i tradycji. Na niedziele planowane są spotkania z wybitnymi twórcami.
Każdy dzień podzielony zostanie na dwa bloki: powtórkowy (do godz. 17) i premierowy (od godz. 17 do godz. 1 w nocy). W ramach tego drugiego, prezentowane będą m.in. 25-minutowe "Telewizyjne wiadomości kulturalne", film fabularny oraz tzw. strefa alternatywna, obejmująca m.in. kino offowe.
Archiwa TVP na antenie
Połowa prezentowanego w TVP Kultura materiału pochodzić będzie z archiwów Telewizji Polskiej. Produkcja własna ma stanowić 15 procent. Na resztę złożą się produkcje pochodzące z zakupów, licencji i wymiany.
Jak podkreślił w piątek Jerzy Kapuściński, odpowiedzialny za przygotowanie strategii programowej, TVP Kultura planuje rozszerzenie wymiany z zagranicznymi stacjami o podobnym profilu, tj. ARTE, rosyjskim kanałem Kultura, a także instytucjami tj. British Film Institute.
Ważnym elementem wizerunku nowego kanału będzie oprawa graficzna, nad którą pracuje zespół grafików, złożony zarówno z uznanych twórców, jak i studentów. Współpracę przy tworzeniu oprawy graficznej zadeklarował już w imieniu krakowskiej ASP rektor uczelni, Jerzy Kucia, powiedział w piątek Kapuściński,
Bez reklam
W ramówce nowego kanału nie pojawią się bloki reklamowe. Funkcjonowanie TVP Kultura możliwe będzie m.in. dzięki zadeklarowanej już dotacji z Ministerstwa Kultury.
Jan Dworak podkreślił, że jest szansa na uzyskanie dotacji z budżetów kilku dużych miast. TVP będzie również ubiegała się o środki z funduszy unijnych i wsparcie finansowe KRRiTV. Kontynuowana będzie także współpraca z Bankiem Millenium, z którym TVP podpisała umowę na współprodukowanie wybranych przedsięwzięć kulturalnych.