Nowy dworzec autobusowy w Tychach będzie działał od 11 sierpnia
Od poniedziałku 11 sierpnia czynny dla pasażerów będzie nowy dworzec autobusowy w Tychach. Prace remontowe dobiegają końca, a było co naprawiać - całość przeszła gruntowną modernizację. Ponadto powstają dwa wielopoziomowe parkingi.
Dworzec autobusowo-trolejbusowy w Tychach jest już prawie gotowy. Pasażerowie będą mogli z niego korzystać już od poniedziałku.
- Powstało tam sześć równoległych stanowisk dla komunikacji miejskiej, lokalnej i dalekobieżnej - dwa pierwsze stanowiska przeznaczone będą dla trolejbusów, trzy kolejne dla autobusów MZK, szóste dla linii dalekobieżnych. Każde stanowisko jest zadaszone i zostało wyposażone w ławki, gabloty i tablice cyfrowe, na których będą wyświetlane informacje o najbliższych odjazdach - wylicza Mieczysław Podmokły, zastępca prezydenta Tychów ds. infrastruktury.
Całkowitej przemianie ulegnie także dotychczasowa lokalizacja przystanków – pasażerowie będą musieli bacznie śledzić informacje o godzinach i miejscach odjazdów. 6 stanowisk i nowe rozkłady gwarantują chaos na dworcu, przynajmniej na początku jego działania. Wyremontowana została też cała infrastruktura drogowa wokół dworca.
- Cały plac przed dworcem ma nową, asfaltową nawierzchnię, powstały chodniki, a także wydzielono postój dla taksówek. Ponadto na skrzyżowaniu ulic Andersa i Asnyka wybudowano rondo, które obsługuje dojazd do pętli – mówi Wojciech Łyko, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
Projekt zakłada również budowę dwóch parkingów wielopoziomowych typu "Park&Ride". Na każdym z nich będzie można zaparkować po 350 samochodów. Obok głównego dworca kolejowego gotowa jest już cała konstrukcja jednego z nich. Powstały klatki schodowe, szyb windowy oraz rampy, po których kierowcy będą mogli wjeżdżać i wyjeżdżać z parkingu, trwają prace wykończeniowe. Drugi z nich - obok stacji Tychy Lodowisko – też jest już prawie gotowy. Zakończono budowę wszystkich czterech kondygnacji, a obecnie trwają ostatnie prace na rampach. Rozpoczęła się też budowa tunelu, który połączy parking z peronem.
- Od kilku lat sukcesywnie inwestujemy w transport publiczny, budowa nowoczesnego centrum przesiadkowego to kolejny krok w kierunku realizacji tych założeń. Chciałbym, by mieszkańcy Tychów chętnie i często korzystali z komunikacji miejskiej, do tego nie wystarczą tylko ładne autobusy czy trolejbusy. Niezbędne są także inwestycje w infrastrukturę, dlatego kilka lat temu wyremontowaliśmy tyski dworzec, wybudowaliśmy trzy nowoczesne stacje przesiadkowe, a już niebawem zakończy się budowa dwóch wielopoziomowych parkingów typu Park & Ride – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.
Budowa dworca dla autobusów i trolejbusów to część kontraktu, który Tychy realizują wspólnie z Tramwajami Śląskimi przy udziale środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Całość inwestycji jest warta prawie 53,5 mln zł netto. Razem z parkingami ma być gotowa do końca roku.