Najstarsza polska kawa wraca na rynek. Firma była wzorem dla całej Europy

Po 67 latach na polski rynek wraca kawa Pluton. Jej produkcję rozpoczął w 1882 r. Tadeusz Tarasiewicz, który otworzył pierwszą w kraju palarnię. W 2017 r. znalazł się chętny do przejęcia marki.

Najstarsza polska kawa wraca na rynek. Firma była wzorem dla całej Europy
Źródło zdjęć: © Pixabay/Facebook | collage
Patryk Skrzat

Profil kawy Pluton na Facebooku ruszył 10 lipca. Tydzień później opublikowano pierwszy post. Dla wielu marka może wydawać się więc nowością na rynku. W rzeczywistości jest jednak zupełnie inaczej. To najstarsza polska kawa. Od 2017 r. ma nowego właściciela - spółkę Pluton Kawa Sp. z o.o. - który chce przywrócić jej dawną świetność.

Pierwsza palarnia kawy w Polsce

Historia Plutona sięga 1882 r. To właśnie wtedy Tadeusz Tarasiewicz otworzył w Warszawie pierwszą polską palarnię kawy. Jak możemy przeczytać na stronie Muzeum Historii Polski, "palarnia kawy była, jak na ówczesne czasy, przedsięwzięciem niezwykle innowacyjnym. Czarne ziarna, nadal traktowane jak towar luksusowy, wciąż palono domowymi sposobami, co bardzo obniżało ich jakość".

Palarnia Tarasiewiczów stała się wzorem dla całej Europy. W 1914 r. bracia Michał i Tadeusz Tarasiewiczowie przekształcili ją w spółkę akcyjną, przekazując znaczącą część akcji pracownikom firmy. "Był to pierwszy taki przypadek w dziejach polskiej przedsiębiorczości, być może również pionierski w skali kontynentu" - czytamy na stronie Muzeum.

Ciekawostką jest, że opakowania kawy i herbaty projektowane były przez znanych artystów, mi.in. Jerzego Hryniewieckiego i Eryka Lipińskiego.

Rozwój firmy zahamowały wojny światowe. Kolejny z rodu Tarasiewiczów - Kordian - próbował ją jeszcze ratować w 1945 r. Chciał przenieść Plutona do Gdańska. Polityka władz komunistycznych doprowadziła jednak do upadku Plutona w roku 1950.

Nowy właściciel Plutona

Przez 67 lat pamięć o Plutonie mocno podupadła, ale nowy właściciel stara się to zmienić. Zachęca również na Facebooku Polaków, którzy mają jakieś pamiątki związane z marką w swoich domach, aby się nimi podzielili. Jak informuje, przed wojną firma sprzedawała produkty w torbach i puszkach, a także akcesoria do kawy, m.in. młynki.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)