Khatanga opuszcza Gdynię. "Usuwamy rosyjski złom z Polski!"
Opuszczony rosyjski zbiornikowiec Khatanga opuszcza po ośmiu latach port w Gdyni. "Usuwamy rosyjski złom z Polski!" - poinformował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
"Statek Khatanga właśnie jest wyprowadzany z Portu Gdynia i płynie na złomowanie. Powiedzieliśmy, że usuniemy Khatangę i tak się stało. Dla nas bezpieczeństwo żeglugi, a tym samym bezpieczeństwo tak strategicznej infrastruktury, jak porty jest priorytetem. Od chwili kiedy Khatanga zacumowała w porcie, czyli od 2017 roku, poprzednia władza nie potrafiła zadbać o to bezpieczeństwo. My podejmuje zdecydowane i skuteczne działania zapewniające bezpieczeństwo kraju" - poinformował w czwartek wiceminister Marchewka.
Rosyjski zbiornikowiec Kathanga w październiku 2017 został zatrzymany w Porcie Gdynia po tym, jak nie przeszedł rutynowej kontroli. W ramach tak zwanej Port State Control sprawdza się między innymi stan techniczny statku oraz kompetencje załogi.
Statek, który służył do przewozu ropy, miał przejść remont. Problem w tym, że w 2020 roku armator - firma Murmansk Shipping Company - ogłosił upadłość i przestał interesować się Khatangą.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niespodzianka pod podłogą ciężarówki na A4. Kierowca miał wiele na sumieniu
Zagrożenie dla innych jednostek
Zbiornikowiec stał więc w porcie, zajmując miejsce innym jednostkom. Ostatnio - w grudniu 2024 roku i w styczniu 2025 roku zerwał się z cum, zagrażając innym statkom. Wówczas jego sprawą zajęła się Służba Kontrwywiadu Wojskowego oraz Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Skontrolowano jednostkę pod kątem potencjalnych zagrożeń dla infrastruktury krytycznej.
W lutym Urząd Morski wydał oficjalne zarządzenie nakazujące usunięcie Khatangi z portu. W decyzji wskazano, że porzucona jednostka stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa portu oraz że znajduje się na jego terenie bez wymaganego zezwolenia administracyjnego. Rozpoczęto też działania związane z przekazaniem statku do recyklingu zgodnie z europejskimi standardami środowiskowymi.
Khatanga płynie w swój ostatni rejs. Zakończy się on w stoczni złomowej w Danii.