"Gazeta Wyborcza" cieszy się największym zaufaniem Polaków
Jedynie 11% polskich liderów opinii ufa rządowi. Polscy respondenci
najwyższym zaufaniem obdarzają biznes 45% i organizacje pozarządowe
38%. Takie wyniki przynosi dziewiąta edycja ogólnoświatowego
badania Edelman Trust Barometer. Po raz drugi, w badaniu tym
zmierzono poziom zaufania polskich liderów opinii do firm,
instytucji i mediów.
W 14 z 18 badanych krajów zaufanie do biznesu jest wyższe niż do rządu. Jednak różnica pomiędzy wiarygodnością biznesu i rządu jest w Polsce wyjątkowo duża. Organizacje pozarządowe (NGO) nadal cieszą się stosunkowo wysokim poparciem (38%) wśród Polaków, pomimo spadku w stosunku do roku ubiegłego (49%).
"Przedstawiciele świata biznesu zdali sobie sprawę z tego, że dzisiaj oprócz "zarabiania pieniędzy" ważne jest też zaangażowanie w sprawy ważne społecznie, jak ochrona środowiska czy prawa człowieka" - powiedział Richard Edelman, Prezes Zarządu Edelman. "Korporacje przeniosły swoje środki z działań filantropijnych na działania, które pozwalają połączyć cele biznesowe z działaniami odpowiedzialnymi społecznie. W czasach recesji, które niosą redukcje zatrudnienia i zmniejszenie kapitału, takie myślenie i działanie jest szczególnie ważne. Śmiem sądzić, że dzięki takiemu podejściu korporacje mają szanse "utrzymać się na powierzchni".
Polscy liderzy opinii najczęściej szukają informacji o firmach i oferowanych przez nie produktach i usługach w tradycyjnych mediach. Artykuły w gazetach, telewizyjne serwisy informacyjne oraz magazyny o tematyce biznesowej to dla Polaków najczęstsze źródła informacji o firmach. Trend ten potwierdzają również ogólnoświatowe wyniki - magazyny biznesowe są źródłem informacji o firmach, cieszącym się najwyższym zaufaniem (57%). Zaufanie do poszczególnych form komunikacji mediowej rośnie, ponieważ rozszerzyła się sama definicja mediów obejmując również "nowe media". Powiedziała Barbara Kwiecień, Prezes Zarządu Edelman Polska.
Tegoroczne wyniki badania Edelman Trust Barometer 2008 dla Polski przedstawiają się następująco:
- Polska ma najniższy poziom zaufania do rządu spośród wszystkich badanych państw (11%)
- Biznes zajmuje najwyższe miejsce w rankingu zaufania w Polsce (45%)
- Znacząco spadło zaufanie do kilku instytucji w porównaniu z ostatnim rokiem: instytucje religijne - o 12%, organizacje pozarządowe - o 11% i media w rozumieniu przedsięwzięć biznesowych - o 9%, natomiast wzrosło do poszczególnych form przekazu medialnego: artykułów prasowych,artykułów w magazynach biznesowych i informacji prezentowanych w radio
- Odsetek polskich liderów opinii, ufających komunikatom korporacyjnym (41%), jest większy niż w przypadku zaufania do artykułów w prasie (39%)
- Wiadomości w radio i reklamy korporacyjne Polacy uważają za mniej wiarygodne niż respondenci w pozostałych państwach; jednocześnie portale społecznościowe traktowane są jako bardziej wiarygodne przez badanych w Polsce niż w jakimkolwiek innym badanym kraju
- Polacy mają najniższe zaufanie wśród wszystkich państw objętych badaniem do lekarzy i specjalistów ds. ochrony zdrowia (37%)
- W ciągu ostatniego roku znacząco wzrosła wiarygodność urzędników państwowych (z 35% do 44%), wykładowców akademickich (z 33% do 63%), zwykłych pracowników (z 33% do 44%) i analityków finansowych (z 39% do 73%),
- Wśród mediów cieszących się największym zaufaniem, w których polscy liderzy opinii poszukują informacji na temat firm, na trzech pierwszych miejscach znalazły się odpowiednio Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita i Telewizja Polska. Natomiast wśród mediów globalnych największym zaufaniem Polaków cieszy się Google.
O Edelman Trust Barometer
Coroczny projekt badający poglądy liderów opinii z całego świata na temat tego, którym instytucjom, firmom i innym źródłom informacji ufają, skąd pochodzi to zaufanie oraz wiarygodność tych instytucji.
W tym roku badanie przeprowadzono w 18 krajach. Objęto nim 3100 respondentów w wieku 35-64 lata, w tym 400 w Stanach Zjednoczonych, 300 w Chinach oraz 150 w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Szwecji, Rosji, Irlandii, Meksyku, Brazylii, Kanadzie, Japonii, Korei Południowej i Indiach.
Badanie zostało przeprowadzone przez fimę badawczą StategyOne. Składało się z trzydziestominutowych ankiet telefonicznych, które były prowadzone w październiku i listopadzie 2007 r.