Gazeta Wyborcza
Bezpieczny jak papier
29.04.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Mimo ekspansji Internetu właściciele wydawnictw prasowych mogą spać spokojnie. Czytelnicy w USA - kraju o najlepiej rozwiniętym rynku internetowym - wciąż bez entuzjazmu podchodzą do magazynów online, preferując ich tradycyjne wydania papierowe - czytamy w Gazecie Wyborczej.
Tylko jedna piąta amerykańskich internautów woli czytać magazyny na ekranie monitora niż ich papierowe wydania. Podobny odsetek uważa, że e-magazyny oferują zawartość wyższej jakości niż tradycyjne. Natomiast lwia część, bo aż 73% internautów w USA, stwierdziła, że nie zamieniłoby papierowego pisma na jego elektroniczne wcielenie, nawet biorąc pod uwagę niższe koszty dostępu do takiego wydania - takie wyniki przyniósł przeprowadzony w kwietniu sondaż amerykańskiej firmy badawczej Insight Express.
W badaniu stwierdzono, że jedna trzecia amerykańskich użytkowników Internetu w ogóle nie zagląda do magazynów online, uznając tę formę czytelnictwa za niewygodną. Połowa internautów twierdzi, że odstręczają ich banery, okienka reklamowe pop-up i inne elementy związane z korzystaniem z witryn internetowych. O ile 63% respondentów podało, że płaci za prenumeratę papierowych pism, aż 80% badanych oczekuje darmowego dostępu w przypadku magazynów online - podaje gazeta.
Biorąc pod uwagę, że powyższe preferencje czytelników dotyczą najbardziej rozwiniętego rynku internetowego na świecie, formułowane niegdyś wizje schyłku drukowanej prasy i książek (słynna stała się np. przepowiednia Dicka Brassa, jednego z wiceprezesów Microsoftu, który w 1999 r. ogłosił, że ostatnia gazeta papierowa na świecie zostanie wydrukowana w 2018 r.) wydają się coraz bardziej odległe - twierdzą dziennikarze Gazety Wyborczej.(iza)