WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Czesi chcą połączyć się z Polską. Piłeczka po naszej stronie

Czesi rozważają możliwość połączenia kolei wąskotorowej ze stroną polską. Pomysł ten po raz pierwszy pojawił się jeszcze w XIX wieku, jednak dopiero teraz, dzięki strefie Schengen, ma szansę zostać zrealizowany. O tym, czy odważny cel uda się osiągnąć zdecyduje przede wszystkim nasz kraj.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Google Maps
Monika Mikołajewicz

Jak podaje czeski portal informacyjny iDNES.cz, rozmowy w sprawie kolei wąskotorowej toczą się między Polską a przedstawicielami gmin regionu Osoblažsko.

- W Polsce odnawiana jest linia między Racławicami a Małymi Ściborzycami. Pomysł polega na stworzeniu tzw. splotu kolejowego, czyli trzech torów obok siebie, umożliwiających kursowanie zarówno wagonów o rozstawie 1435, jak i 760 milimetrów - zdradził David Chovancik, kierownik projektu Osoblaza Narrow Gauge Railways. To właśnie z tego powodu pojawiły się odważne rozważania na temat międzynarodowego połączenia wąskotorowego.

Pierwsza taka linia w Europie

Jak podkreślił iDNES.cz, powołując się na słowa Chovancika, jeśli realizacja projektu się powiedzie, będzie to pierwsza linia transgraniczna w Europie Środkowej, o której myślano już ponad sto lat temu, bo w 1898 roku. Wtedy przeszkodę stanowiła granica między Austro-Węgrami i Niemcami. W realizacji pomysłu nie pomogły też rządy komunistów. - Dopiero teraz linia, która byłaby jedyną transgraniczną koleją wąskotorową w Europie Środkowej, jest wykonalna - dodał kierownik projektu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz też: Ukraińcy w ofensywie pod Zaporożem. Nagranie to dowód

Cała inwestycja miałaby około 800 km, z czego tylko niewielki odcinek, bo około liczący trzy kilometry, do Małych Ściborzyc, leżałby po stronie Polski. A jeśli faktycznie nasz kraj zdecydowałby się na dobudowanie trzeciego toru od Małych Ściborzyc, wówczas projekt sięgałby jeszcze dalej. O tym, jak duży obszar obejmie inwestycja, zdecyduje przede wszystkim strona polska:

- Zależeć to będzie głównie od strony polskiej, tam trzeba byłoby zdecydować, czy za wszystkim stałby polski odpowiednik Dyrekcji Kolei, czy województwo opolskie. Odbudowa linii, o której mówimy, mogłaby się zakończyć do końca tej dekady. Wtedy też musiałaby zapaść decyzja o ewentualnym przedłużeniu linii na Osobłogę - wyjaśnił dalej Chovančík.

Wybrane dla Ciebie

Poranek Wirtualnej Polski. Program specjalny
Poranek Wirtualnej Polski. Program specjalny
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Jest reakcja Ukrainy
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Jest reakcja Ukrainy
Drony nad Polską. Alert gotowości dla żołnierzy WOT
Drony nad Polską. Alert gotowości dla żołnierzy WOT
"Nie zbliżać się". Wojsko wydało komunikat
"Nie zbliżać się". Wojsko wydało komunikat
"Operacja neutralizacji". Mieszkańcy dostali alert RCB
"Operacja neutralizacji". Mieszkańcy dostali alert RCB
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Rubio poinformowany
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Rubio poinformowany
Zestrzelono drony nad Polską. Były wojskowy ocenia decyzję
Zestrzelono drony nad Polską. Były wojskowy ocenia decyzję
Policja reaguje na drony. Alarm w czterech garnizonach
Policja reaguje na drony. Alarm w czterech garnizonach
Wykryli kilkanaście obiektów. Szef MON potwierdza zestrzelenie
Wykryli kilkanaście obiektów. Szef MON potwierdza zestrzelenie
Nawrocki po naruszeniach przestrzeni. Będzie pilne spotkanie w BBN
Nawrocki po naruszeniach przestrzeni. Będzie pilne spotkanie w BBN
Znaleziono pierwszego drona. Jest komunikat lubelskiej policji
Znaleziono pierwszego drona. Jest komunikat lubelskiej policji
Specjalne posiedzenie rządu w związku z dronami. Rzecznik zapowiada
Specjalne posiedzenie rządu w związku z dronami. Rzecznik zapowiada