Cyberatak na Herbapol Lublin i blisko milion dolarów okupu. "Prowadzimy postępowanie"
Herbapol Lublin padł ofiarą cyberataku. Hakerzy zażądali 900 tys. dolarów okupu. Sprawą zajmuje się Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości. Zdarzenie miało miejsce w ubiegłym tygodniu.
Prokuratura Okręgowa w Lublinie prowadzi śledztwo w sprawie ataku hakerskiego na systemy informatyczne Herbapol-Lublin S.A. Cyberprzestępcy zażądali okupu w wysokości 900 tys. dolarów. Firma nie uległa szantażowi, a sprawą zajmuje się Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.
Atak typu ransomware na lubelski Herbapol
Jak poinformowała prokurator Agnieszka Kępka, hakerzy użyli oprogramowania szyfrującego, blokując dostęp do kluczowych danych spółki.
– Spółka okupu nie zapłaciła – podkreśliła prok. Kępka. Za takie przestępstwo grozi nawet 10 lat więzienia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Słowa prezydenta o "wieszaniu". Zdrojewski broni Tuska i karci Dudę
Aspirant Monika Przestrzelska z CBZC potwierdziła, że mamy do czynienia z klasycznym atakiem typu ransomware.
– Otrzymaliśmy zgłoszenie i prowadzimy postępowanie pod nadzorem prokuratury – powiedziała.
Działania naprawcze Herbapolu
Herbapol-Lublin szybko wdrożył procedury bezpieczeństwa i rozpoczął działania naprawcze. Firma opublikowała komunikat o "czasowej utracie dostępności do części systemów informatycznych". Zarząd zapewnił, że priorytetem jest pełne przywrócenie funkcjonowania systemów.
Zgłoszenia trafiły do CBZC, CERT Polska oraz Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Na razie nie wiadomo, kto stoi za atakiem, a śledztwo trwa. Eksperci ostrzegają, że każdy może stać się celem, dlatego warto regularnie aktualizować oprogramowanie.
Polskie firmy celem cyberataków
W ostatnich miesiącach polskie firmy coraz częściej stają się celem cyberataków. Przestępcy wykorzystują złośliwe oprogramowanie, phishing oraz ataki typu ransomware, by wykradać dane lub blokować systemy informatyczne.
Szczególnie narażone są sektory finansowy, energetyczny i transportowy. Cyberataki mogą prowadzić do poważnych strat finansowych i utraty zaufania klientów. Eksperci apelują o wzmacnianie zabezpieczeń oraz regularne szkolenia pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Źródła: PAP, Dziennik Wschodni