CPK to nie tylko lotnisko. Powstaje nowa sieć kolejowa z linią "Y" na czele
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to największa inwestycja infrastrukturalna w Polsce od dekad. Obok nowoczesnego lotniska powstaje również zaawansowana sieć kolejowa z linią Kolei Dużych Prędkości "Y", która połączy największe miasta w kraju, znacząco skróci czasy przejazdu i zwiększy dostępność transportu szynowego. Dzięki specjalnym łącznicom do sieci zostaną włączone także miasta leżące na trasie KDP, a oferta dla pasażerów pociągów w całym kraju zmieni się nie do poznania.
Rewolucja w podróżowaniu – linia "Y" zmienia zasady gry
W Polsce od lat powstają nowe drogi ekspresowe, lotniska chwalą się kolejnymi rekordami, a inwestycje kolejowe wciąż bazują na infrastrukturze często zbudowanej jeszcze w XIX wieku. Nadchodzą jednak ogromne zmiany.
Linia "Y", realizowana w ramach projektu CPK, połączy cztery z największych miast w kraju (Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław), tworząc kręgosłup nowoczesnego transportu. Dzięki infrastrukturze pozwalającej osiągać prędkość nawet 350 km/h pociągi będą pokonywać trasę z Warszawy do Poznania i Wrocławia w 1 godz. 40 min, a do Łodzi w zaledwie 40 minut.
To kluczowy krok w kierunku nowoczesnej, dostępnej i zrównoważonej mobilności w Polsce. "Y" połączy główne metropolie i regiony, przekształcając sposób, w jaki Polacy podróżują po kraju. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami. Jako pierwszy, wraz z uruchomieniem nowego lotniska centralnego 37 km od Warszawy w 2032 roku, zostanie oddany do użytkowania odcinek Warszawa – CPK – Łódź. Trzy lata później gotowe będą połączenia z Łodzi do Wrocławia i z Sieradza do Poznania.
Szybko, ekologicznie i lokalnie – nowa kolej dla wszystkich
Inwestycja ta nie tylko ułatwi życie pasażerom z dużych miast, ale też znacząco poprawi dostępność transportową dla mieszkańców średnich miejscowości.
Nowe linie KDP powstaną z myślą o jak najszerszym zasięgu – łącznice umożliwią wpięcie średnich miast w główną sieć, dzięki czemu z szybkich połączeń skorzystają również mieszkańcy średnich miast np. Kalisza, Sieradza, Brzezin czy Pleszewa. Część szybkich pociągów dalekobieżnych i pociągi RegioExpress kursujące po linii KDP będą mogły obsłużyć istniejące stacje. To realna zmiana jakości życia, zwiększenie mobilności i impuls do rozwoju lokalnych gospodarek.
Poza "Y" już dziś przygotowywane do realizacji są wspomniana trasa CMK Północ oraz odcinek Katowice - granica Państwa w kierunku Ostrawy i Pragi. Powstanie tego ostatniego nie tylko znacząco skróci czasy przejazdu między miastami Śląska m.in. Katowicami, Rybnikiem, Żorami, Wodzisławiem Śląskim i Jastrzębiem-Zdrojem (dziś to miasto zupełnie pozbawione jest dostępu do kolei), ale także umożliwi uruchomienie szybkich połączeń międzynarodowych z Pragą, Wiedniem, Bratysławą i Budapesztem.
Jednocześnie CPK i PKP PLK, w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej, planują zakres i terminy realizacji kolejnych inwestycji kolejowych w Polsce. Od stycznia do marca w każdym z województw w kraju na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury spółka CPK wraz z PKP PLK oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów przeprowadziły warsztaty w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Ich celem było nakreślenie we współpracy z gospodarzami regionów kierunków rozwoju kolejowych połączeń od 2035 r. Powołana została także Rada Naukowa ZSK. Do tego grona zaproszono 19 autorytetów, którzy reprezentują dorobek najlepszych polskich uczelni, instytutów i ośrodków związanych z transportem.
Cały proces doprowadzi do określenia kluczowych w skali kraju korytarzy kolejowych –analogicznie do istniejącego, stabilnego planu budowy dróg krajowych i autostrad. Wypracowany zostanie również niezbędny zakres prac w zakresie budowy nowych linii i modernizacji istniejących. Zakończenie prac i wybór scenariusza na podstawie analizy wielokryterialnej planowane są w I kwartale 2026 r.
Kolejowy impuls dla gospodarki i środowiska
Kolej to największy komponent inwestycji CPK i, co ważne, najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego, Dlatego Bruksela go dofinansowuje i ujmuje w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Koleje Dużych Prędkości to nie tylko wygoda i szybkość – to także projekt wspierający zrównoważony rozwój. Budowa ekologicznej kolei otrzymuje już teraz wsparcie z funduszy unijnych – do tej pory było to ponad 600 mln zł. A to nie koniec, bo spółka CPK złożyła już m.in. wniosek o dofinansowanie budowy tunelu w Łodzi kwotą ok. 850 mln zł.
Nowoczesna infrastruktura będzie impulsem dla branż technologicznych, inżynieryjnych i budowlanych, a sama budowa stworzy tysiące miejsc pracy. Integracja nowej stacji CPK z terminalem lotniska pozwoli też na płynne łączenie podróży lotniczych z kolejowymi – w 2032 roku z Warszawy do CPK dojedziemy w 20 minut.