CBOS: szkolnictwo po reformie gorsze
Polskie szkolnictwo oceniane jest znacznie gorzej niż 3 lata temu (przed wprowadzeniem reformy oświaty). Obecnie 43% Polaków uważa, że system szkolnictwa jest dobry, prawe tyle samo (42%) ocenia go negatywnie - podał CBOS.
29.06.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29
W porównaniu z sondażem z kwietnia 1998 r. obecnie zmalał odsetek ocen pozytywnych (o 15%), wzrósł natomiast (o 11%) - negatywnych.
W ocenie szkolnictwa decydujące znaczenie ma poziom wykształcenia badanych. Wśród osób z wykształceniem podstawowym odnotowujemy przewagę ocen pozytywnych (przy znacznym odsetku tych, którzy nie mają wyrobionej opinii w tej sprawie). Natomiast im wyższe wykształcenie, tym większy krytycyzm - w środowisku osób najlepiej wykształconych znacznie przeważają oceny negatywne - czytamy w sondażu.
Opinie wiążą się również z wiekiem - im młodsi badani, tym częściej pozytywnie oceniają obecny system szkolnictwa, natomiast im starsi, tym częściej nie potrafią sprecyzować swojego stanowiska w tej sprawie.
Postrzeganie szkolnictwa zależy również od cech światopoglądowych respondentów - najlepiej oceniają je osoby o prawicowych poglądach politycznych, systematycznie uczestniczące w praktykach religijnych, najgorzej zaś ludzie w ogóle niepraktykujący, o przekonaniach lewicowych.
Krytycznie oceniane są również zmiany, jakie zaszły w szkolnictwie od czasu wprowadzenia reformy do szkół. Największa grupa badanych (38%) uważa, że obecnie szkolnictwo funkcjonuje gorzej niż przed reformą, a co czwarty (25%) ma poczucie, że nic się w tej dziedzinie nie zmieniło. Tylko niespełna jedna piąta ankietowanych (18%) dostrzega poprawę. Co piąty respondent (19%) nie ma wyrobionej opinii na ten temat.
Wśród badanych panuje niemal powszechna opinia co do tego, że polska szkoła gwarantuje wychowane religijne, ma wykwalifikowaną kadrę nauczycielską oraz zapewnia współpracę z rodzicami.
Prawie trzy piąte ankietowanych uważa, że szkoła zapewnia uczniom wysoki poziom wiedzy (tak - 58%, nie - 32%), uczy samodzielnego myślenia oraz rozwija zainteresowania (tak - po 57%, nie - po 33%), co drugi zaś uważa, że uczy patriotyzmu (tak - 52%, nie - 37%), a także dba o rozwój fizyczny (tak - 50%, nie - 42%).
Znacznie bardziej krytycznie oceniane są inne istotne funkcje szkoły. W kwestii dotyczącej kształtowania przez szkoły umiejętności współdziałania przy rozwiązywaniu problemów, opinie są podzielone (tak - 41%, nie - 44%).
Sondaż nt. szkolnictwa i reformy edukacji, po czterech semestrach od wprowadzenia zmian, przeprowadzono 1-4 czerwca, na 1052 grupie dorosłych mieszkańców Polski w reprezentatywnej próbie losowo-adresowej. (reb)