WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

CBOS: szkolnictwo po reformie gorsze


Polskie szkolnictwo oceniane jest znacznie gorzej niż 3 lata temu (przed wprowadzeniem reformy oświaty). Obecnie 43% Polaków uważa, że system szkolnictwa jest dobry, prawe tyle samo (42%) ocenia go negatywnie - podał CBOS.

W porównaniu z sondażem z kwietnia 1998 r. obecnie zmalał odsetek ocen pozytywnych (o 15%), wzrósł natomiast (o 11%) - negatywnych.

W ocenie szkolnictwa decydujące znaczenie ma poziom wykształcenia badanych. Wśród osób z wykształceniem podstawowym odnotowujemy przewagę ocen pozytywnych (przy znacznym odsetku tych, którzy nie mają wyrobionej opinii w tej sprawie). Natomiast im wyższe wykształcenie, tym większy krytycyzm - w środowisku osób najlepiej wykształconych znacznie przeważają oceny negatywne - czytamy w sondażu.

Opinie wiążą się również z wiekiem - im młodsi badani, tym częściej pozytywnie oceniają obecny system szkolnictwa, natomiast im starsi, tym częściej nie potrafią sprecyzować swojego stanowiska w tej sprawie.

Postrzeganie szkolnictwa zależy również od cech światopoglądowych respondentów - najlepiej oceniają je osoby o prawicowych poglądach politycznych, systematycznie uczestniczące w praktykach religijnych, najgorzej zaś ludzie w ogóle niepraktykujący, o przekonaniach lewicowych.

Krytycznie oceniane są również zmiany, jakie zaszły w szkolnictwie od czasu wprowadzenia reformy do szkół. Największa grupa badanych (38%) uważa, że obecnie szkolnictwo funkcjonuje gorzej niż przed reformą, a co czwarty (25%) ma poczucie, że nic się w tej dziedzinie nie zmieniło. Tylko niespełna jedna piąta ankietowanych (18%) dostrzega poprawę. Co piąty respondent (19%) nie ma wyrobionej opinii na ten temat.

Wśród badanych panuje niemal powszechna opinia co do tego, że polska szkoła gwarantuje wychowane religijne, ma wykwalifikowaną kadrę nauczycielską oraz zapewnia współpracę z rodzicami.

Prawie trzy piąte ankietowanych uważa, że szkoła zapewnia uczniom wysoki poziom wiedzy (tak - 58%, nie - 32%), uczy samodzielnego myślenia oraz rozwija zainteresowania (tak - po 57%, nie - po 33%), co drugi zaś uważa, że uczy patriotyzmu (tak - 52%, nie - 37%), a także dba o rozwój fizyczny (tak - 50%, nie - 42%).

Znacznie bardziej krytycznie oceniane są inne istotne funkcje szkoły. W kwestii dotyczącej kształtowania przez szkoły umiejętności współdziałania przy rozwiązywaniu problemów, opinie są podzielone (tak - 41%, nie - 44%).

Sondaż nt. szkolnictwa i reformy edukacji, po czterech semestrach od wprowadzenia zmian, przeprowadzono 1-4 czerwca, na 1052 grupie dorosłych mieszkańców Polski w reprezentatywnej próbie losowo-adresowej. (reb)

Wybrane dla Ciebie

Poranek Wirtualnej Polski. Program specjalny
Poranek Wirtualnej Polski. Program specjalny
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Jest reakcja Ukrainy
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Jest reakcja Ukrainy
Drony nad Polską. Alert gotowości dla żołnierzy WOT
Drony nad Polską. Alert gotowości dla żołnierzy WOT
"Nie zbliżać się". Wojsko wydało komunikat
"Nie zbliżać się". Wojsko wydało komunikat
"Operacja neutralizacji". Mieszkańcy dostali alert RCB
"Operacja neutralizacji". Mieszkańcy dostali alert RCB
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Rubio poinformowany
Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej. Rubio poinformowany
Zestrzelono drony nad Polską. Były wojskowy ocenia decyzję
Zestrzelono drony nad Polską. Były wojskowy ocenia decyzję
Policja reaguje na drony. Alarm w czterech garnizonach
Policja reaguje na drony. Alarm w czterech garnizonach
Wykryli kilkanaście obiektów. Szef MON potwierdza zestrzelenie
Wykryli kilkanaście obiektów. Szef MON potwierdza zestrzelenie
Nawrocki po naruszeniach przestrzeni. Będzie pilne spotkanie w BBN
Nawrocki po naruszeniach przestrzeni. Będzie pilne spotkanie w BBN
Znaleziono pierwszego drona. Jest komunikat lubelskiej policji
Znaleziono pierwszego drona. Jest komunikat lubelskiej policji
Specjalne posiedzenie rządu w związku z dronami. Rzecznik zapowiada
Specjalne posiedzenie rządu w związku z dronami. Rzecznik zapowiada