Bombowiec B-2 Spirit - najdroższy samolot w historii

Amerykański samolot należy do najbardziej futurystycznych maszyn, jakie kiedykolwiek wzbiły się w powietrze

Obraz

/ 13Najdroższy bombowiec w historii - niesamowite zdjęcia

Obraz
© Wikimedia Commons

Dokładnie 24 lata temu siły powietrzne USA po raz pierwszy pokazały publicznie jeden z najbardziej futurystycznych samolotów, jaki kiedykolwiek wzbił się w powietrze. 22 listopada 1988 roku, w kompleksie U.S. Air Force w Palmdale w Kalifornii, ściśle wyselekcjonowanej publice zaprezentowano tajny bombowiec strategiczny B-2 Spirit ("Duch").

Maszyna nie na darmo zyskała taki przydomek, w założeniu miała być bowiem niewidoczna dla radarów przeciwnika. B-2 był tworem czasów zimnej wojny - koncepcja jego budowy była odpowiedzią na coraz bardziej zaawansowane możliwości radzieckiej obrony przeciwpowietrznej. Amerykanie poszukiwali samolotu, który mógłby wlecieć daleko w głąb terytorium Związku Radzieckiego i zrzucić bomby jądrowe na obiekty o dużym znaczeniu strategicznym. Do takiej roli powstał właśnie "Duch".

Na zdjęciu: B-2 Spirit w asyście dwóch myśliwców F-22 Raptor.

(WP.PL/tbe)

/ 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© Wikimedia Commons

Choć B-2 został pokazany opinii publicznej pod koniec 1988 roku, pierwszy oficjalny lot odbył w lipcu 1989 roku, a pierwsze egzemplarze weszły do służby w armii USA dopiero w 1993 roku.

/ 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© Wikimedia Commons

Ze względu na ogromne zaawansowanie techniczne, program budowy B-2 był niezwykle kosztowny. W międzyczasie upadł Związek Radziecki i zimna wojna zakończyła się zwycięstwem USA. Tym samym "Duch" stracił swój pierwotny cel, dla którego został zbudowany.

Na zdjęciu: formacja myśliwców prowadzona przez B-2.

/ 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© Wikimedia Commons

Zakończenie zimnowojennej rywalizacji spowodowało znaczne ograniczenie amerykańskich nakładów na zbrojenia, na czym ucierpiał B-2. Z pierwotnie planowanych 132 egzemplarzy, wybudowano jedynie 20, do których dołączył jeden przebudowany prototyp.

Na zdjęciu: B-2 i formacja 16 innych maszyn sił powietrznych USA przelatuje nad trzema lotniskowcowymi grupami uderzeniowymi na Pacyfiku.

/ 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© Wikimedia Commons

Koszt budowy B-2 był horrendalny - wyprodukowanie tak małej liczby egzemplarzy i astronomiczne wydatki na zaprojektowanie bombowca spowodowały, że koszt jednej maszyny wyniósł, wedle różnych szacunków, od 1 mld do ponad 2 mld USD, czyniąc z nich najdroższe samoloty jakie kiedykolwiek zbudowano.

/ 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© AFP

Samo przebudowanie prototypu - decyzją prezydenta Billa Clintona - do roli pełnoprawnego bombowca, kosztowało, bagatela, pół miliarda dolarów.

Na zdjęciu: B-2 eskortowany przez dwa inne amerykańskie samoloty stealth - wycofane już ze służby F-117 Nighthawk.

/ 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© Wikimedia Commons

Na niską wykrywalność B-2 przez radary wroga składa się kilka elementów. Przede wszystkim maszyna zbudowana jest z materiałów absorbujących fale radarowe, a jego powierzchnia pokryta jest specjalnym pochłaniającym je lakierem.

/ 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© Wikimedia Commons

Kolejnym kluczowym elementem jest charakterystyczny kształt samolotu, który zresztą przez lata stał się pożywką dla zwolenników teorii spiskowych i poszukiwaczy UFO, często mylących B-2 z pojazdem istot pozaziemskich. Dzięki zastosowaniu układu latającego skrzydła i krzywoliniowych kształtów, znacznie zmniejszono skuteczną powierzchnię odbicia fal radarowych.

Na zdjęciu: niewidzialny bombowiec w asyście dwóch myśliwców F-15E Strike Eagle.

/ 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© Wikimedia Commons

Nie bez znaczenia jest również fakt, że napęd B-2 - cztery silniki dwuprzepływowe General Electric - został ukryty we wnętrzu kadłuba.

10 / 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© AFP

Pierwotnie głównym przeznaczeniem maszyny miało być rażenie strategicznych celów w głębi Związku Radzieckiego ładunkami nuklearnymi. Dlatego B-2 może przenosić aż do 16 bomb jądrowych typu B83, o mocy do 1,2 megatony każda (ok. 80 razy silniejsze niż bomba zrzucona na Hiroszimę).

11 / 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© AFP

Samolot na szczęście nie musiał brać udziału w III wojnie światowej, dlatego od wejścia do służby wykorzystywany był jedynie w konwencjonalnych konfliktach. Teoretycznie B-2 może zabierać ze sobą nawet do 22 ton bomb różnego rodzaju.

12 / 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© Wikimedia Commons

Zasięg samolotu wynosi ok. 10 tys. kilometrów, ale dzięki możliwości tankowania w powietrzu, jest on praktycznie nieograniczony. Startujące z lotnisk w kontynentalnych USA maszyny mogą prowadzić operacje przeciwko celom na całej kuli ziemskiej. Rekord trwania takiej misji to około 50 godzin.

13 / 13Niewidzialny bombowiec

Obraz
© AFP

Swój chrzest bojowy B-2 przeszedł podczas operacji NATO w Kosowie. Później bombowiec brał udział we wszystkich konfliktach USA - w Iraku, Afganistanie, a ostatnio również w Libii podczas operacji Świt Odysei, wymierzonej w dyktatora Muammara Kadafiego.

Na zdjęciu: trzy generacje amerykańskich bombowców strategicznych - najstarszy i największy B-52 Stratofortress, B-1B Lancer i B-2 Spirit.

(WP.PL/tbe)

Wybrane dla Ciebie

Tomczyk o "Poradniku bezpieczeństwa": już wkrótce
Tomczyk o "Poradniku bezpieczeństwa": już wkrótce
Policja bije na alarm. Tragiczny bilans na polskich drogach
Policja bije na alarm. Tragiczny bilans na polskich drogach
Berlin: alarmujące statystyki. 10 ataków nożem dziennie
Berlin: alarmujące statystyki. 10 ataków nożem dziennie
Ostrzegają przed burzami. Alert dotyczy kilku województw
Ostrzegają przed burzami. Alert dotyczy kilku województw
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Wizyta szefa MSZ Chin w Polsce. Będzie rozmawiał z Sikorskim
Wizyta szefa MSZ Chin w Polsce. Będzie rozmawiał z Sikorskim
Hiszpania wprowadza surowe prawo antynikotynowe. Pod lupą rodzice
Hiszpania wprowadza surowe prawo antynikotynowe. Pod lupą rodzice
Kaczyński zmieni taktykę? "Żyjemy w stanie alertu"
Kaczyński zmieni taktykę? "Żyjemy w stanie alertu"
Czescy przewoźnicy na polskich torach. Bilety w niższych cenach
Czescy przewoźnicy na polskich torach. Bilety w niższych cenach
Sondażowa klapa. Kilka partii pod progiem
Sondażowa klapa. Kilka partii pod progiem
Koszty ogrzewania gwałtownie rosną. Tej zimy może być jeszcze drożej
Koszty ogrzewania gwałtownie rosną. Tej zimy może być jeszcze drożej
Zełenski: Mamy tańsze rozwiązania przeciwko dronom niż Patrioty
Zełenski: Mamy tańsze rozwiązania przeciwko dronom niż Patrioty