PolskaBezpieczniej podróżować niż surfować

Bezpieczniej podróżować niż surfować

Niejasne oznaczenia cenowe, brak informacji o pełnych kosztach usług, niezabezpieczanie danych osobowych klientów przy internetowym składaniu zamówień - to tylko kilka uwag, jakie pod adresem przedsiębiorców oferujących w Internecie usługi turystyczne ma Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

13.03.2003 11:10

W połowie lutego pracownicy UOKiK przeprowadzili akcję przeszukiwania Internetu. Przeglądali strony poświęcone usługom turystycznym. Akcja miała charakter międzynarodowy i była wspólnym przedsięwzięciem prowadzonym przez instytucje będące członkami Międzynarodowej Sieci Ochrony i Egzekwowania Praw Konsumenckich (International Consumer Protection and Enforcement Network).

Celem akcji było dotarcie do portali internetowych, serwisów oraz stron, których właściciele naruszają interesy konsumentów, raz zwrócenie uwagi internautów na konieczność weryfikowania ofert znajdowanych w sieci. Sprawdzano strony m.in. biur podróży, hoteli i pensjonatów, linii lotniczych oraz kolejowych, parków rozrywki, firm oferujących zorganizowane wycieczki, wynajem samochodów, jachtów oraz łodzi.

Polski UOKiK skontrolował 24 witryny usługodawców turystycznych. Analizowano oferty zarówno firm niewielkich, jak i dużych, o ugruntowanej pozycji.

Według UOKiK, okazało się, że niemal żadna z firm nie zabezpieczała danych osobowych klientów przy internetowym składaniu zamówień. Rzadziej spotykanym uchybieniem okazał się brak pełnej informacji o danych adresowych przedsiębiorcy.

Powtarzającą się praktyką było umieszczanie regulaminów w miejscach trudno dostępnych. Niektóre były nieczytelne. Urząd zarzucił także przedsiębiorcom, że witryny w ogóle są mało czytelne - istnieje na nich wiele linków i informacji, co zaciera ich klarowność.

Polska uczestniczy w Międzynarodowym Dniu Przeszukiwania Internetu po raz czwarty. W ubiegłym roku sprawdzono ponad 3 tysiące stron dotyczących farmaceutyków. Wśród nich było wiele polskich stron, na których powoływano się na nieistniejące autorytety medyczne czy ośrodki naukowe oraz zamieszczano nierzetelne lub zakazane reklamy. (mk)

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)