Awaria terminali płatniczych. W sklepach zapanował chaos
Awaria terminali jednej z firm płatniczych doprowadziła do chaosu w sklepach i galeriach handlowych. - Część osób rzucała wózkami, zostawiała je na sklepie i wychodziła - relacjonuje w rozmowie pani Agata, klientka Lidla w Warszawie.
Jak informowaliśmy, w sobotę wczesnym popołudniem doszło do awarii terminali jednej z firm płatniczych. W wielu sklepach i punktach usługowych w całej Polsce nie było możliwości płatności kartą czy za pomocą BLIK.
Taka sytuacja miała miejsce m.in. w sklepach sieci Lidl, na niektórych stacjach benzynowych, w tym na Orlenie, w kawiarniach czy restauracjach McDonald's i KFC. Problemy pojawiły się także w lokalnych sklepikach i kawiarniach w całym kraju.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Edukacja zdrowotna wzbudziła emocje w Sejmie. "Kaczyński ma fobię"
W Lidlu przy ul. Żupniczej w Warszawie, gdzie wystąpiła awaria był nasz reporter Mateusz Dolak. Jak usłyszał od kasjerek, problemy z płatnościami trwały kilkadziesiąt minut.
- Byłam w sklepie w czasie awarii. O tej godzinie jest bardzo duży ruch, bo to sobota. Ja na szczęście zawsze płacę gotówką, ale mało osób miało ze sobą fizyczne pieniądze. Część osób rzucała wózkami, zostawiała je na sklepie i wychodziła. Inni czekali na koniec awarii. Nie było żadnej informacji - relacjonowała w rozmowie z reporterem WP, pani Agata klientka Lidla.
Mniejsze problemy były tam, gdzie w pobliżu znajdowały się bankomaty.
- U nas nie było problemu, bo na terenie stacji mamy bankomat. Jeden z pracowników informował klientów o konieczności wypłaty gotówki, nie było to dla nas większym problemem - mówił Wirtualnej Polsce pan Sebastian, kierownik zmiany na Orlenie przy ulicy Chodakowskiej w Warszawie.
- Nie mogliśmy się dodzwonić do serwisu, ale w systemie pojawił się komunikat o awarii i że jest w trakcie usuwania - dodał
Awaria została usunięta
O usunięciu awarii po godzinie 14 poinformowała firma eService, która obsługuje terminale do płatności bezgotówkowych. "Informujemy, że wszystkie funkcjonalności już działają poprawnie. Przepraszamy za niedogodności" - czytamy w komunikacie opublikowanym w mediach społecznościowych.
O usunięciu awarii poinformował Wirtualną Polskę również Krzysztof Gawkowski. - Powody awarii są obecnie analizowane. Na ten moment nic nie wskazuje na atak z zewnątrz, ale jest za wcześnie, by mówić o szczegółach - przekazał nam minister cyfryzacji. Gawkowski chwilę później w tej sprawie opublikował komunikat w serwisie X.
Gawkowski powiedział Wirtualnej Polsce, że w związku z awarią odbyło się zdalne spotkanie, w którym uczestniczył. - Takie spotkania to standardowa procedura - podsumował minister.
Czytaj też: