Reaguj. Ruszyła kampania "Możesz to zmienić"
Brutalne napaści zdarzają się nie tylko w ciemnych zaułkach, dochodzi do nich także w centrach miast
"Możesz to zmienić" to tytuł kampanii społecznej, której celem jest zachęcenie mieszkańców Warszawy do reagowania w sytuacji, gdy są oni świadkami napadu lub gwałtu.
- Takie sytuacje niestety się zdarzają, choć Warszawa jest miastem bezpiecznym. Z ostatnich badań przeprowadzonych w ramach Barometru Warszawskiego wynika, że 64 % warszawiaków uważa nasze miasto za bezpieczne, a 78 % czuje się bezpiecznie spacerując w swojej okolicy po zmroku – powiedział Włodzimierz Paszyński, wiceprezydent Warszawy. - Świadczą o tym również statystyki policji, według których Warszawa jest na 5. miejscu wśród wszystkich miast wojewódzkich pod względem liczby dokonanych przestępstw w przeliczeniu na 100 tys. ludności - dodaje.
Jako przyczynę braku reakcji respondenci najczęściej podawali strach o własne zdrowie (76,6 %) lub strach przed konfrontacją z napastnikiem (74,1%). 48% pytanych nie reaguje bo uważa, że to nie ich sprawa, a 41,2 % nie reaguje, bo jest zniechęcona przyszłym kontaktem z policją. 46,3 % nie reaguje, bo uważa, że nie jest wystarczająco silna, natomiast 40,7 % nie reaguje dlatego, że inni także nie reagują.
- Apeluję o to, aby się nie bać. Sposobów, aby pomóc ofierze napadu jest sporo – namawiała Ewa Mielnicka, Miss Polski, ambasadorka kampanii – Jako kobieta czułabym się bezpieczniej, gdybym wiedziała, że w razie takiego nieszczęścia pomogą mi przechodnie - dodaje.
Spoty informujące o kampanii można zobaczyć w komunikacji miejskiej. Firma SW Research przeprowadziła na potrzeby realizacji kampanii także innowacyjne badania emocji, tzw. Emotrack. Z badań tych wynika, że dominującymi emocjami towarzyszącymi oglądaniu spotu są złość oraz smutek.
Przeczytaj też: Znasz tę kobietę? Policjanci proszą o pomoc