Zmiany w przepisach dla starszych aut. Odczują kierowcy
Wiele starszych samochodów w Polsce ma słabe oświetlenie, dlatego kierowcy coraz częściej montują zamienniki LED, tzw. retrofity. Do tej pory ich stosowanie było nielegalne, ale nowe przepisy UE dopuszczają teraz retrofity LED H11, które można bezpiecznie używać we wszystkich krajach Unii.
Reflektory z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi oferują ograniczony zasięg w porównaniu do nowoczesnych systemów. Dlatego kierowcy coraz częściej decydują się na ulepszenia i montują zamienniki LED, tzw. retrofity.
Jak wskazuje portal auto.dziennik, takie modyfikacje poprawiają skuteczność świateł przy niewielkim koszcie. Retrofity LED mają taki sam rozmiar jak klasyczne żarówki i montuje się je równie łatwo. Zmodyfikowane lampy dają bielszy snop światła o większym i szerszym zasięgu, a przy tym są bardziej odporne na drgania i temperatury. Problem w tym, że w Polsce stosowanie retrofitów LED jeszcze do niedawana było zupełnie niezgodne z przepisami.
- Zastosowanie w takiej lampie zamiennika LED poza niewielką poprawą jasności oświetlenia może skutkować niepożądanym oślepianiem innych kierowców - mówi portalowi auto.dziennik dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów ITS. .
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nagle wbiegł na pas ekspresówki. Tego kierowcy się nie spodziewali
Zmiana w przepisach dla kierowców
Teraz jednak następuje zmiana dzięki nowym przepisom UE, które umożliwią kierowcom starszych pojazdów w prosty sposób poprawić skuteczność i zasięg świateł. Na początek unijni urzędnicy dopuścili retrofity LED H11, co otwiera drogę do szerszego stosowania tego typu rozwiązań w Europie.
– Homologowany zamiennik LED H11 można zastosować w każdej lampie samochodowej współpracującej z żarówką halogenową kategorii H11 – mówi dziennik.pl dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów ITS. – Uzyskanie homologacji dla zamiennika LED powoduje, że jego stosowanie w lampie będzie legalne we wszystkich krajach UE, i nie ma potrzeby wykonywania dodatkowych badań takiego reflektora.
Kierowcy zwracają jednak uwagę, że żarówka kategorii H11, choć innowacyjna, nie jest zbyt często używana w samochodach. Zupełnie inaczej jest w przypadku kategorii H7 czy H4. – Wprowadzenie do procesu homologacji zamienników LED kolejnych kategorii żarówek, w tym dla H7 i H4, ma nastąpić w najbliższym czasie – zapowiada Kaźmierczak z ITS.
ŹRÓDŁO: auto.dziennik