Trwa ładowanie...

NIK ocenił szkolenie kierowców SOP. Mocne słowa

Najnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli krytykuje system szkolenia kierowców Służby Ochrony Państwa. Izba pisze o kadrowym i organizacyjnym nieładzie. Brak własnego toru szkoleniowego i odpowiedniej liczby instruktorów jazdy powodował, że szkolenia kierowców najważniejszych osób w państwie nie prowadzono na odpowiednim poziomie.

Share
Raport NIK krytykuje szkolenia kierowców SOP
Raport NIK krytykuje szkolenia kierowców SOPŹródło: Michal Kosc / Forum, fot: RM, Michal Kosc / Forum
d16xt8j

W lutym 2017 roku dochodzi do wypadku kolumny samochodów, funkcjonującego wtedy Biura Ochrony Rządu, wiozącej premier Beatę Szydło. Po utworzeniu w miejsce BORu Służby Ochrony Państwa czarna seria wypadków z samochodami rządowymi się nie kończy. W kwietniu 2018 rok auto z czterema oficerami SOP wypada z drogi i dachuje.

W październiku 2018 roku dochodzi do kolejnej kolizji kolumny wiozącej Beatę Szydło.

NIK skontrolował szkolenie kierowców SOP

W tym czasie w SOP, to jest od kwietnia do maja, odwołane zostają trzy zaplanowane szkolenia z techniki i taktyki jazdy – ustalili kontrolerzy NIK. Powód odwołania szkoleń? Brak podstawy programowej.

d16xt8j

- W konsekwencji w 2018 r. zrealizowano tylko sześć z dziewięciu zaplanowanych edycji tych szkoleń - czytamy w raporcie NIK.

Dalej kontrolerzy piszą: - W opinii NIK zmieniające się koncepcje oraz organizacyjny i kadrowy nieład w tym zakresie nie sprzyjały jakości wyszkolenia osób zatrudnionych w SOP.

Komendant tłumaczył się podczas kontroli NIK dużą skalą prac i "uwarunkowaniami prawnymi" w początkowym okresie działania SOP.

Policja zlikwidowała nielegalny proceder na terenie powiatu strzelecko-drezdeneckiego

Policja na pomoc SOP

W listopadzie 2018 roku, a więc już po drugim wypadku z udziałem premier Beaty Szydło, szef MSWiA poprosił o pomoc policję. Zwrócił się do komendantów ośrodków szkolenia policji w Legionowie, Kętrzynie i Koszalinie o wyznaczenie ekspertów z doświadczeniem i wiedzą z zakresu techniki i taktyki jazdy pojazdami uprzywilejowanymi. - Zadaniem powołanego zespołu było wypracowanie rekomendacji dotyczących praktyki w zakresie jazdy pojazdami uprzywilejowanymi wymaganej od kierowców SOP oraz sposobów jej nabycia - napisali kontrolerzy izby. Eksperci stworzyli dokument, który później był analizowany w MSWiA. W SOP doszło do dużych zmian. W kwietniu 2019 roku komendant informował resort spraw wewnętrznych i administracji o zmianach w programach nauczania, planowanych zakupach samochodów do szkoleń i zwiększenia liczby instruktorów.

d16xt8j

Liczba zdarzeń drogowych z udziałem samochodów SOP w 2019 roku jednak nie spadła. W 2018 r. doszło do 35-ciu kolizji bądź stłuczek, w tym 16 spowodowanych przez kierowców SOP. Rok później było to 75 zdarzeń drogowych, w tym 43 spowodowane przez funkcjonariuszy.

Najwyższa Izba Kontroli podkreśla, że nie może podać szczegółów kontroli szkolenia funkcjonariuszy, bo SOP objęła dokument klauzulą niejawności.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość artykułu:
Zależy nam na podnoszeniu jakości naszego dziennikarstwa. Twoja opinia jest dla nas ważna!
d16xt8j

Podziel się opinią

Share

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d16xt8j
d16xt8j
Więcej tematów