NIK ocenił szkolenie kierowców SOP. Mocne słowa
Najnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli krytykuje system szkolenia kierowców Służby Ochrony Państwa. Izba pisze o kadrowym i organizacyjnym nieładzie. Brak własnego toru szkoleniowego i odpowiedniej liczby instruktorów jazdy powodował, że szkolenia kierowców najważniejszych osób w państwie nie prowadzono na odpowiednim poziomie.
15.10.2020 12:59
W lutym 2017 roku dochodzi do wypadku kolumny samochodów, funkcjonującego wtedy Biura Ochrony Rządu, wiozącej premier Beatę Szydło. Po utworzeniu w miejsce BORu Służby Ochrony Państwa czarna seria wypadków z samochodami rządowymi się nie kończy. W kwietniu 2018 rok auto z czterema oficerami SOP wypada z drogi i dachuje.
W październiku 2018 roku dochodzi do kolejnej kolizji kolumny wiozącej Beatę Szydło.
NIK skontrolował szkolenie kierowców SOP
W tym czasie w SOP, to jest od kwietnia do maja, odwołane zostają trzy zaplanowane szkolenia z techniki i taktyki jazdy – ustalili kontrolerzy NIK. Powód odwołania szkoleń? Brak podstawy programowej.
- W konsekwencji w 2018 r. zrealizowano tylko sześć z dziewięciu zaplanowanych edycji tych szkoleń - czytamy w raporcie NIK.
Dalej kontrolerzy piszą: - W opinii NIK zmieniające się koncepcje oraz organizacyjny i kadrowy nieład w tym zakresie nie sprzyjały jakości wyszkolenia osób zatrudnionych w SOP.
Komendant tłumaczył się podczas kontroli NIK dużą skalą prac i "uwarunkowaniami prawnymi" w początkowym okresie działania SOP.
Policja na pomoc SOP
W listopadzie 2018 roku, a więc już po drugim wypadku z udziałem premier Beaty Szydło, szef MSWiA poprosił o pomoc policję. Zwrócił się do komendantów ośrodków szkolenia policji w Legionowie, Kętrzynie i Koszalinie o wyznaczenie ekspertów z doświadczeniem i wiedzą z zakresu techniki i taktyki jazdy pojazdami uprzywilejowanymi. - Zadaniem powołanego zespołu było wypracowanie rekomendacji dotyczących praktyki w zakresie jazdy pojazdami uprzywilejowanymi wymaganej od kierowców SOP oraz sposobów jej nabycia - napisali kontrolerzy izby. Eksperci stworzyli dokument, który później był analizowany w MSWiA. W SOP doszło do dużych zmian. W kwietniu 2019 roku komendant informował resort spraw wewnętrznych i administracji o zmianach w programach nauczania, planowanych zakupach samochodów do szkoleń i zwiększenia liczby instruktorów.
Liczba zdarzeń drogowych z udziałem samochodów SOP w 2019 roku jednak nie spadła. W 2018 r. doszło do 35-ciu kolizji bądź stłuczek, w tym 16 spowodowanych przez kierowców SOP. Rok później było to 75 zdarzeń drogowych, w tym 43 spowodowane przez funkcjonariuszy.
Najwyższa Izba Kontroli podkreśla, że nie może podać szczegółów kontroli szkolenia funkcjonariuszy, bo SOP objęła dokument klauzulą niejawności.