Pieniądze od rządu dla mediów. Raport
W latach 2015-20 spółki Skarbu Państwa wydały na reklamę 5,4 mld zł. Niemal cała kwota trafiła do prorządowych mediów.
17.02.2021 17:01
"Struktura wydatków spółek Skarbu Państwa wskazuje na słabą zależność między poziomem wydatków na cele reklamowe a rynkową pozycją medium. To świadczy o występowaniu innych niż rynkowe kryteriów decyzji o wydatkowaniu środków" - napisał prof. Tadeusz Kowalski z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego w najnowszym raporcie.
Od roku 2016 profesor przeprowadza co roku podobną obserwację wydatków reklamowych firm kontrolowanych przez państwo i ministerstw. Na podstawie danych z kilku ostatnich lat ocenił, że państwowy strumień reklam PiS kieruje do mediów mu sprzyjających, zarówno publicznych, jak i prywatnych. Jednocześnie ogranicza wydatki reklamowe w mediach, które są wobec władzy krytyczne.
PiS dotuje "swoich"
"Gazeta Wyborcza" w 2020 r. dostała za pośrednictwem takich reklam 74 tys. zł, a  "Gazeta Polska Codziennie" (której średnia sprzedaż wynosi 11 tys. egzemplarzy) prawie 8,4 mln zł. Tygodnik "Sieci" dostał ponad 20 mln zł, "Gazeta Polska" Tomasza Sakiewicza prawie 13 mln zł, a "Do Rzeczy" Pawła Lisickiego niemal 14 mln. Dla porównania - najpopularniejszy polski tygodnik społeczno-polityczny "Polityka" nie otrzymał nic.
"Wydatki reklamowe spółek Skarbu Państwa charakteryzuje spójność we wszystkich segmentach rynku polegająca na starannym unikaniu mediów, które nie są wyraźnie prorządowe" - podsumował autor raportu.
Zobacz także: Prof. Andrzej Horban o pomyśle dotyczącym nakazu noszenia maseczek chirurgicznych w Polsce