"Maria" w całej okazałości
Tarcza TBM wydrąży tunel metra
"Maria" w całej okazałości - zobacz zdjęcia
W weekend w Warszawie można było zobaczyć tarczę TBM, która wydrąży i ułoży jeden z tuneli 2. linii metra. Pierwszą z trzech tarcz nazwano imieniem urodzonej w stolicy noblistki, Marii Skłodowskiej-Curie. Pozostałe dwie będą montowane wewnątrz szybu.
Kiedy start?
Rzecznik konsorcjum budującego metro Mateusz Witczyński poinformował, że "Maria" znajdzie się w szybie na przełomie roku, wtedy też ma zacząć prace - wydrąży tzw. tunel północny: między Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim.
"Anna"
Kolejna z tarcz jest już w Polsce, ale nie została jeszcze złożona; ta z kolei będzie nosić imię księżnej Anny Mazowieckiej. "Anna" rozpocznie prace miesiąc po "Marii" - wydrąży tunel południowy pomiędzy Rondem Daszyńskiego a komorą łącznika pod placem pl. Defilad. Następnie wykona odcinek pomiędzy komorą łącznika a stacją Powiśle.
Razem nie mogą
Mateusz Witczyński wyjaśnił, że miesięczny odstęp w pracach tych dwóch tarcz jest konieczny ze względów bezpieczeństwa, gdyż nie mogą one pracować równocześnie, jeśli drążą równoległe tunele: północny i południowy.
"Wisła"
Trzecia tarcza, która jeszcze w całości nie została przewieziona do Polski, ma się nazywać Wisła i wydrąży południowy tunel między Powiślem a Dworcem Wileńskim.
10 metrów dziennie
Tarcze, które będą wykorzystane do budowy 2. linii metra, drążą i jednocześnie układają tunel z prędkością ok. 10-12 metrów na dobę.
24/7
Tarcze będą pracować siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Do obsługi jednej potrzeba 52 osób w systemie czterech zmian.
Opóźnienia
Harmonogram budowy centralnego odcinka 2. linii podziemnej kolejki, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 roku, przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku tego roku. Do tego czasu miały być gotowe wykopy na krańcowych stacjach - Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński. Prace jednak się opóźniły.
Zdążą?
Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz zapewniał pod koniec sierpnia, że mimo uzgodnionych z wykonawcą zmian w harmonogramie budowy centralnego odcinka 2. linii metra, ostateczny termin jej ukończenia nie uległ zmianie i nadal jest to październik 2013 roku.
Włosko-turecko-polskie konsorcjum
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka 2. linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 roku. Odcinek ten ma mieć siedem stacji na długości 6,1 km i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Koszt inwestycji to ponad 4 mld zł.
2,9 miliarda z Unii
Budowa centralnego odcinka i prace projektowe całej 2. linii metra, a także zakup 20 z 35 pociągów, które mają ją obsługiwać (dziś metro ma 40 pociągów), będą dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w kwocie 2,9 mld zł.