Wydawcy korumpują nauczycieli
O rynek podręczników szkolnych dla 5 mln uczniów walczy kilkunastu liczących się wydawców i kilkudziesięciu mniejszych. Część z nich stosuje wątpliwe chwyty, aby zwiększyć sprzedaż, alarmuje "Rzeczpospolita".
27.10.2011 | aktual.: 27.10.2011 11:05
Pedagodzy kuszeni są różnymi bonusami. Bywa i tak, że pod płaszczykiem szkolenia proponuje im się wyjazd z osobą towarzyszącą na weekend na Mazurach. Wydawcy uczą się tego od firm farmaceutycznych.
- Na szkoleniach się nie kończy. Znam nauczycieli, którzy za decyzję o wprowadzeniu do szkoły określonego podręcznika, dostawali od największych wydawców laptopy, zdradził gazecie przedstawiciel małej oficyny wydawniczej.
Jest o co walczyć. Wartość rynku nowych podręczników jest w Polsce szacowana na 600 mln zł. Samych tylko podręczników do nauki języka angielskiego jest u nas 100. A decyzja o wyborze należy do nauczyciela.
Resort edukacji przyznaje, że wydawcy nadużywają swojej pozycji. Niektórzy co roku dokonują drobnych korekt w podręcznikach, powodując tym chaos w szkołach, gdzie część uczniów korzysta z nowego, a część ze starego wydania.
Ministerstwo przygotowało już przepisy, które ukrócą takie praktyki. Przewidują one wprowadzenie ograniczenia możliwości składania wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika zmienionych w części stanowiącej nie więcej niż 20 proc., ale nie wcześniej niż po upływie trzech lat od dnia dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego, informuje "Rzeczpospolita".