Na elewację Dworca Centralnego wróci wielkoformatowa reklama
W 2011 roku władze dworca zapowiadały, że na elewacji świeżo odremontowanego dworca przestaną pojawiać się naklejki reklamowe.
Kiedy w 2011 roku wzdłuż całej elewacji od strony Al. Jerozolimskich powieszono reklamę jednej z firm odzieżowych, wybuchła medialna dyskusja między PKP a przeciwnikami wielkiego formatu. Władze dworca zapowiadały wtedy, że na elewacji świeżo odremontowanego dworca przestaną pojawiać się naklejki reklamowe, ograniczona do minimum zostanie także ilość siatek. Tymczasem, już od nowego roku na Dworzec Centralny wraca reklama wielkoformatowa i na całej elewacji od strony al. Jana Pawła II zawiśnie siatka o powierzchni 420 mkw.
Prezes Ogólnokrajowej Izby Gospodarczej Reklamy Wielkoformatowej zapewnia, że zarówno działania PKP, jak najemców są zgodne z polskim prawem. Siatka, która z początkiem nowego roku powróci na elewację Dworca Centralnego od strony al. Jana Pawła II będzie miała 51 na 8,25 m. Na wielkim formacie pojawi się reklama jednej z firm telekomunikacyjnych, ale już w lutym zostanie zastąpiona inną grafiką. Ściana jest póki co zarezerwowana na cały pierwszy kwartał 2016, a wynajem ma być dostępny dla klientów przez cały rok.
- Rzeczywiście, temat świeżo wyremontowanego budynku całkowicie zasłoniętego przez reklamy może wzbudzać kontrowersje, ale powtarzany jak mantra argument łamania prawa jest w tym wypadku nieprawdziwy. Wiele środowisk nadal twierdzi, że umieszczenie reklamy wielkoformatowej na budynku dworca jest naruszeniem przepisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a co za tym idzie naruszeniem prawa w ogóle. Jednak zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury i Rozwoju z marca ubiegłego roku teren, na którym znajduje się dworzec jest tzw. terenem zamkniętym, wyłączonym spod władztwa planistycznego gminy. Oznacza to w tym wypadku, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie obejmuje terenów dworca, z zabudowaniami włącznie. Właściwą instytucją do uzyskania zgody na powieszenie siatki jest tu wojewoda i taką zgodę PKP uzyskało w 2009 roku, kiedy dokonywano zgłoszenia remontu budynku przed Euro 2012. ¬¬W związku z tym zarzut bezprawnego działania jest nieuzasadniony i wprowadza opinię publiczną w
błąd, z największa szkodą dla PKP. Natomiast to, że w opinii niektórych osób lub środowisk, reklamy nie spełniały ich oczekiwań estetycznych nie może dyskwalifikować możliwości wynajmu powierzchni przez niezależny podmiot – mówi Joanna Szlemińska z Ogólnokrajowej Izby Gospodarczej Reklamy Wielkoformatowej.
Po 2011 roku kolejarze obiecywali znaczne ograniczenie miejsca przeznaczonego pod siatki, zapowiadając jednocześnie, że z elewacji całkowicie znikną naklejki reklamowe. Reklamę można więc oglądać jedynie na wąskim pasku pod dachem wzdłuż Al. Jerozolimskich, a od nowego roku także na ścianie od strony al. Jana Pawła II. PKP przekonuje, że pieniądze z wynajmu ściany są przeznaczane na bieżące utrzymanie budynku i czystości dworca, a także poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych.
Przeczytaj też: Warszawa spaliła świąteczne kalorie