Towary z logo Sprawiedliwego Handlu
Kawę, herbatę, kakao i czekoladę z logo
Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade) jeszcze w tym miesiącu będzie
można kupić w sieci delikatesów Bomi. Sieć barów wegetariańskich
Green Way od lata chce oferować kawę i herbatę z niebiesko-czarnym
logo. Ilona Korchut planuje otworzyć sklep internetowy z tego typu
produktami - zapowiada "Rzeczpospolita".
15.05.2006 | aktual.: 15.05.2006 07:58
W Europie idea Sprawiedliwego Handlu robi coraz większą karierę, bo wybierając towary z niebiesko-czarnym logo tego ruchu klienci świadomie wspierają producentów, którzy nie są w stanie konkurować z dużymi koncernami. Logo gwarantuje, że rolnik czy drobny producent z krajów rozwijających się otrzymał za swoją pracę godziwą zapłatę.
- Sprzedawane w naszej sieci produkty Fair Trade będą pochodzić z Niemiec - mówi "Rzeczpospolitej" Elżbieta Dąbrowska, dyrektor ds. handlu i marketingu z PPH Bomi. Pani Elżbieta już wcześniej czasami zamawiała dla Bomi takie artykuły, jednak miała wątpliwości, czy właściwie wspiera tę ideę, skoro kupowała je od hurtowników. Teraz liczba pośredników zostanie ograniczona. Bomi będzie zamawiać produkty od gdańskiego stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu "Trzeci Świat i My".
Na jesieni podpisało ono umowę z niemiecką TransFair,która jest organizacją bezpośrednio nadającą certyfikaty Fair Trade. Aby towar z tym znaczkiem mógł trafić na rynek w określonym kraju, musi najpierw uzyskać certyfikat. Zgodnie z zasadami przyjętymi przez organizacje Sprawiedliwego Handlu na świecie, jest on przyznawany przez Krajową Inicjatywę Certyfikacyjną (KIC). Zazwyczaj jest to związek stowarzyszeń działających na rzecz ruchu w danym kraju. Dotychczas w Polsce takiej inicjatywy nie było, co uniemożliwiało sprzedaż towarów zgodnie z zasadami ruchu.
W Polsce zagraniczne sieci handlowe właściwie nie sprzedają produktów Fair Trade, mimo że robią tak we własnych krajach. Głównym powodem są ceny, przeważnie o 10-20% wyższe od podobnych jakościowo towarów, i obawa, że Polacy nie będą zainteresowani zakupem. Ilona Korchut, która w lecie otwiera internetowy sklep z artykułami Fair Trade - będą one pochodzić bezpośrednio od brytyjskiej organizacji certyfikującej - przyznaje, że u niej blisko 300-gramowa kawa ziarnista z niebiesko- czarnym logo będzie kosztować 30-35 złotych. (PAP)