Supermatka na billbordach
Elżbieta Jabłońska w swoich pracach wykorzystuje i przekształca stereotypy i klisze związane z pojęciem kobiety i kobiecości, raczej się nimi bawiąc i ukazując ich komizm niż negując. Podczas majowej wystawy w Małym Salonie Galerii Zachęta pokaże swój nowy projekt zatytułowany "Supermatka".
16.05.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
To cykl wielkoformatowych fotografii, na których artystka pozuje w klasycznej pozie ze swym synem na kolanach, przebrana w różne stroje współczesnych bajkowych bohaterów dziecięcych rodem z kreskówek i komiksów (Spiderman, Superman itd.). Prezentowani bohaterowie popkultury nie tylko zmieniają płeć, ale również sposób i pole działania. Przekształcają się w Supermatkę - bohaterskie czyny polegają na prowadzeniu domu, wychowaniu dzieci, pracy zawodowej. Wielość ról, które grają współczesne kobiety wymaga nadludzkich zdolności i to właśnie dzięki nim, a nie Supermanom, świat trwa.
Dostrzeżenie heroicznego wymiaru działań kobiet, wymaga zmiany zasad, na których oparta jest nasza codzienność. Prace Jabłońskiej, poza walorami artystycznymi i sporą dawką humoru, pozwalają dostrzec to, co zazwyczaj niewidoczne i trudne do zaakceptowania.
W maju 2002 roku, w ramach XVII edycji projektu Zewnętrzna Galeria AMS, w kilkunastu największych miastach Polski, na 400 billbordach prezentowany będzie plakat Elżbiety Jabłońskiej zatytułowany "Gry domowe", z cyklu prac pokazywanych w Zachęcie. (aka)