Samochód albo zdrowie
Unijni biurokraci chcą, by producenci aut ostrzegali, że są one szkodliwe dla środowiska.
Komisja Europejska przygotowuje dyrektywę w sprawie reklamowania aut. Jeśli zostanie ona przyjęta, każda reklama będzie zawierać informacje o spalaniu i o poziomie emisji dwutlenku węgla samochodu. Komisja zastanawia się dodatkowo nad zobowiązaniem producentów aut do zamieszczania ostrzeżeń o szkodliwości spalin dla środowiska na wzór informacji na paczkach papierosów: „Palenie zabija”.
Projekt nowej dyrektywy budzi kontrowersje w samej Komisji Europejskiej. Przychylnie wypowiadają się o nim Włosi, bo specjalizują się w produkcji mniejszych aut. Ale Niemcy już zapowiedzieli weto. Specjaliści od reklamy ostrzegają, że dyrektywa zmusi koncerny do większych wydatków, co skończy się podwyżkami cen aut. Komisja wciąż pracuje nad szczegółami i jej rzecznik nie mógł nam powiedzieć, czy napis „Jazda zabija” będzie musiał się pojawić również na karoserii auta. – luc