ŚwiatPolska internetowym średniakiem

Polska internetowym średniakiem

Polacy coraz częściej posługują się komputerami, Internetem i telefonami komórkowymi, ale są nadal pod tym względem daleko z tyłu za Unią Europejską i innymi czołowymi kandydatami do UE.

04.06.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29

Unijne biuro statystyczne Eurostat podało we wtorek, że w 2001 roku liczba komputerów osobistych w Polsce wzrosła do 3,3 mln, użytkowników internetu - do 3,8 mln, a telefonów komórkowych - do 10,05 mln. Oznacza to przyrost w stosunku do poprzedniego roku odpowiednio o 23,6, 35,7 i 49%.

Ale w tym samym czasie jeszcze szybciej rosła liczba internautów i "komórek" w Czechach i na Węgrzech, mimo że już wcześniej zyskały w tym względzie przewagę nad Polską (pewne zmniejszenie dystansu nastąpiło tylko w liczbie komputerów).

Ale nawet one miały jeszcze sporo do nadrobienia w stosunku do średniej w UE. Spośród krajów Europy Środkowej i Wschodniej tylko Estonia i Słowenia osiągnęły już w niektórych dziedzinach średnią unijną.

Oba kraje miały na przykład w końcu 2001 roku po 30 użytkowników Internetu na stu mieszkańców - wobec 31,4 w Unii. W Polsce było w tym czasie 9,8 internautów na stu mieszkańców, na Węgrzech - 14,8, a w Czechach - 13,6.

W Słowenii było nawet więcej użytkowników telefonów komórkowych niż w Unii - 75,8 na stu mieszkańców, wobec 72,4 w UE. W 10-milionowych Czechach liczba "komórek" sięgnęła 6,8 mln, czyli tyle, ile rok wcześniej w Polsce, co dało im wskaźnik 65,9 na stu mieszkańców. Na Węgrzech sięgał on 49,8, a w Polsce 35,6.

Polacy wydają też zdecydowanie mniej od Unii i innych czołowych kandydatów na urządzenia technologii informatycznej - w 2001 roku było to 75 euro na jednego mieszkańca i 1,75% produktu krajowego brutto (regres w stosunku do 2000 roku). W Czechach wskaźniki te sięgały 168 euro i 3,1%, a w Unii - 777 euro i 3,4%.

Wskutek wysokich cen i konieczności rozbudowy niedorozwiniętej sieci Polacy wydali w zeszłym roku stosunkowo więcej na telekomunikację niż mieszkańcy Unii - 8,8 mld euro, czyli 4,6% PKB w porównaniu z 3,3% w krajach UE. W Czechach i na Węgrzech te wydatki były proporcjonalnie jeszcze większe i przewyższały 5% PKB.

Polska dołączyła w marcu na szczycie w Barcelonie do unijnej "strategii z Lizbony", której celem jest dogonienie Stanów Zjednoczonych i uczynienie z Unii do 2010 roku najbardziej dynamicznej i konkurencyjnej gospodarki świata.

Jednym z narzędzi osiągnięcia tego celu ma być upowszechnienie Internetu i najnowocześniejszych technik telekomunikacyjnych w życiu codziennym i gospodarczym państw członkowskich Unii. (aka)

uniaeuropejskainternet
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)