Polacy ubierają się na bazarach
Polacy kupują ubrania przeważnie na bazarach i w niefirmowych sklepach odzieżowych, młodzi i wykształceni częściej niż starsi – wynika z badania przeprowadzonego w lutym przez Ipsos. Polubiliśmy wyprzedaże, choć zazwyczaj nie mamy dość cierpliwości, aby czekać na obniżki.
25% Polaków kupuje ubrania dla siebie raz na pół roku, 27% robi takie zakupy raz na 2-3 miesiące. Najczęściej kupują sobie ubrania osoby młode: jedna trzecia młodych ludzi w wieku od 15 do 25 lat kupuje ubrania raz w miesiącu. Z kolei częstotliwość kupowania ubrań rośnie wraz z wykształceniem respondentów.
Ponad połowa Polaków (56%) kupuje ubrania na bazarze, przy czym im starsi Polacy, tym częściej właśnie tam dokonują ubraniowych zakupów. 49% osób kupuje ubrania w sklepach odzieżowych z nową odzieżą różnych firm, 27% w super lub hipermarkecie.
W firmowych stoiskach w centrach handlowych zakupów odzieży dokonuje 22% osób, zaś w firmowych sklepach odzieżowych 27% osób. W obu przypadkach odsetek ten jest wyraźnie wyższy w młodszych grupach konsumentów (do 29 lat), co pokazuje, że wśród młodych ludzi jest więcej osób, dla których marka jest bardzo istotną cechą produktu.
W sklepach z używaną odzieżą kupuje 20% osób, z tym, że są to znacznie częściej kobiety (28%) niż mężczyźni (11%) i częściej osoby starsze, po 50 roku życia.
Zdecydowana większość spośród nas (68%) zakupu dokonuje od razu, gdy znajdzie potrzebną rzecz, choć 15 % wyszukuje rzecz, którą zamierza kupić i czeka na wyprzedaże. Nieco częściej na wyprzedaże czekają kobiety (19%) niż mężczyźni (11%). Robienie zakupów ubraniowych jedynie na wyprzedażach deklaruje 8% osób. Na wyprzedażach od czasu do czasu kupuje jednak ponad trzy czwarte Polaków.
Badanie przeprowadzono między 4 a 10 lutego 2004 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 Polaków.