W maju nastroje konsumentów po raz drugi z rzędu uległy poprawie. Wskaźnik optymizmu konsumentów zwiększył swoją wartość o trzy punkty, oceny klimatu gospodarczego poprawiły się o osiem punktów, nieznacznie zmniejszyła się jedynie skłonność do zakupów (-2 pkt.) - wynika z sondażu Ipsos - Demoskop.
Poprawa nastrojów w ostatnim czasie była możliwa dzięki lepszym ocenom sytuacji bieżącej, jak i perspektyw na przyszłość. Zarówno wskaźnik sytuacji bieżącej jak i przyszłej zwiększyły bowiem swoją wartość odpowiednio o 2 i 3 punkty.
Istotny wpływ na poprawę nastrojów w ostatnich miesiącach ma z pewnością obniżenie lęku przed bezrobociem. Jeszcze w marcu 76% Polaków było przekonanych, że bezrobocie w najbliższym czasie będzie rosło, natomiast w maju odsetek ten spadł do 65%.
Innym sprzyjającym czynnikiem jest również bardzo wyraźny spadek oczekiwań inflacyjnych. W maju znacznie mniej osób niż jeszcze przed miesiącem było zdania, że ceny w najbliższym czasie będą rosły. (an)