Polacy kochają Wielkanoc
Wielkanoc, po Bożym Narodzeniu, należy do najbardziej lubianych przez Polaków świąt - wynika z sondażu Pentora.
07.04.2009 15:49
Mając do wyboru listę świąt i uroczystości państwowych, kościelnych i osobistych na święta Wielkiej Nocy wskazało 47% Polaków. Bardziej lubiane jest tylko Boże Narodzenie (73%).
Na kolejnych miejscach, ale ze znacznie mniejszą liczbą wskazań znalazły się imieniny i urodziny (20%) oraz ślub i Sylwester (po%). Walentynki wybrało jedynie 4% Polaków zapytanych o ich ulubione święto.
Tegoroczne święta Wielkiej Nocy przez 65% Polaków będą obchodzone tak samo uroczyście jak w latach poprzednich. Większość (51%) spędzi je w domu, w gronie rodzinnym, a 40% częściowo w domu, a częściowo odwiedzając najbliższych. Pod tym względem wielkanocne zachowania Polaków nie zmieniają się od lat.
Ile wydać na święta?
Statystyczna polska rodzina na zorganizowanie tegorocznych Świąt Wielkanocnych przeznaczy 380 zł. Większość (53%) twierdzi, że jest to suma porównywalna do tej, którą przeznaczyła na ten cel w roku ubiegłym. Większe wydatki zadeklarowało 18%, a mniejsze - 22% Polaków.
W co czwartej rodzinie wydatki nie przekroczą 200 zł, w przypadku 27% suma ta będzie oscylowała w przedziale 201-400 zł. W co 50. będzie zaś wyższa od tys. zł. Najwięcej zamierzają wydać rodziny prywatnych przedsiębiorców (566 zł), a najmniej (159 zł) rodziny, których miesięczny dochód nie przekracza 800 zł.
Niezależnie od planowanych wydatków 38% polskich rodzin deklaruje, że podejmie starania, aby tegoroczne Święta Wielkanocne były mniej kosztowne. Spośród nich ponad połowa chce wydać mniej na zakup żywności i gotowych produktów spożywczych, a prawie połowa zamierza więcej produktów i wypieków przygotować samemu w domu, kupując jedynie niezbędne składniki. 6% Polaków wyjątkowo w tym roku nie wyśle kartek świątecznych.
Skutki światowego kryzysu ekonomicznego zdają się mieć ograniczony wpływ na wielkość planowanych przez Polaków wydatków świątecznych. Ponad połowa (59%) twierdzi, że w ich przypadku wpływ ten jest żaden lub znikomy, 17%, że taki sobie. Tylko co piąty uważa, że jest on duży.
Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat obserwowany jest spadek popularności zarówno Świąt Wielkanocnych, jak i Bożego Narodzenia, co Pentor tłumaczy malejącym znaczeniem tradycji katolickiej, zwłaszcza wśród ludzi młodych. Święta Wielkiej Nocy najbardziej lubi tylko 30% osób do 30. roku życia. Dla porównania, w wieku 30-49 lat jest to 49%, a po 50. roku życia - 57% Polaków.
Sondaż Wielkanocny Pentor przeprowadził w dniach 31 marca - 2 kwietnia 2009 r. na 800-osobowej, reprezentatywnej próbie osób w wieku powyżej 15 lat.