Kampanie społeczne TVP
TVP promuje na swych antenach około 25 dużych kampanii i akcji społecznych rocznie - zarówno organizowanych bądź współorganizowanych przez TVP, jak i takich, o których wsparcie zwracają się organizacje i instytucje.
21.07.2006 06:53
Jak podano w komunikacie prasowym latem na swych antenach TVP wspiera kilka dużych kampanii. Są wśród nich: „Zwolnij. Szkoda życia” poświęcona bezpieczeństwu na drogach (organizowana przez Program 1 TVP oraz Stowarzyszenie „Misie Ratują Dzieci”), „Bliżej siebie - dalej od narkotyków” przypominająca, że dobre relacje z dzieckiem to najważniejszy czynnik ograniczający zagrożenie narkotykami (organizatorem jest Krajowe Biuro Przeciwdziałania Narkomanii)
, „Bezpieczny przejazd” dotycząca ostrożności na przejazdach kolejowych (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A), „Krewniacy” promująca honorowe krwiodawstwo (Europejska Fundacja Honorowego Dawcy Krwi) i „Cała Polska czyta dzieciom” (Fundacja ABCXXI). Wkrótce dołączą do nich: „Płytka wyobraźnia to kalectwo” (Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji), „Pomaganie Cię wzmocni” (Centrum Wolontariatu), „Sprzątanie świata” (Fundacja Nasza Ziemia) - akcja promująca selektywną zbiórkę odpadów, „Pij mleko, będziesz wielki” zachęcająca dzieci do picia mleka oraz kampania poświęcona
roli rodziny w zapobieganiu chorobie AIDS – „AIDS/HIV” (Krajowe Centrum ds. AIDS).
Kilka z prowadzonych latem kampanii społecznych to akcje znane już z wcześniejszych edycji. Po raz siódmy do TVP1 powraca akcja „Zwolnij. Szkoda życia.”, której celem jest zwiększenie wrażliwości kierowców na podstawowe zasady bezpieczeństwa na drodze. Akcja organizowana jest przez Stowarzyszenie „Misie Ratują Dzieci” a jej twarzą jest Tomasz Kammel z TVP1. – Stworzyliśmy tę kampanię, ponieważ w Polsce panuje pełne społeczne przyzwolenie na szybką jazdę. Prędkość, obok alkoholu, jest najczęstszą przyczyną śmierci na drodze - mówi Tomasz Kammel. - Uważam, że wizerunek i popularność warto wykorzystywać w słusznej sprawie.
Kampania „Zwolnij. Szkoda życia.” rozpoczęła się 1 lipca i będzie obecna na antenie TVP1 do 15 września. „Ile trwa błąd, który popełniasz za kierownicą przy prędkości 140 km/h? Trwa tak krótko, że możesz go nie zauważyć. Możesz nawet nie zdążyć zauważyć, że ten błąd kosztował Cię życie”- mówi telewizyjny spot, przygotowany przez agencję reklamową Euro RSCG, która kampanię (prowadzoną również na billboardach) przygotowała bezpłatnie. Kampanię wsparli także sponsorzy: Gillette, sieć Plus i Grupa Compensa.
Kolejną edycję ma także znana sprzed roku kampania „Płytka wyobraźnia to kalectwo”, w której organizatorzy przestrzegają młodzież przed tragicznymi skutkami skoków do wody i uświadamiają, jak poważne i nieodwracalne konsekwencje mogą mieć brawura, lekkomyślność i chwila nieuwagi. Znany jest również spot kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”, namawiającej rodziców i opiekunów do codziennego, co najmniej 20-minutowego czytania dzieciom, emitowany w marcu na wszystkich antenach TVP.Powraca także akcja „Krewniacy” Europejskiej Fundacji Honorowego Dawcy Krwi, której celem jest propagowanie idei honorowego oddawania krwi. W tym roku udział publicznej telewizji nie ogranicza się do użyczenia akcji czasu antenowego, TVP także współfinansuje spot kreowanej wspólnie kampanii. Ubiegłoroczna edycja tej kampanii (prowadzonej również na billboardach) sprawiła, że akcja „Krewniacy” była rozpoznawalna dla 75% społeczeństwa i wiarygodna dla ponad 90% (badania Instytutu Millward Brown SMG/KRC). Kampania przyczyniła się też do
pozyskania 469 tys. zł - części kwoty potrzebnej do zakupienia autobusu do poboru krwi wartego 2,5 mln zł. Jej organizator, Europejska Fundacja Honorowego Dawcy Krwi, uzyskała w ubiegłym roku specjalne wyróżnienie w Plebiscycie Misja Zdrowia za najlepszą kampanię społeczną 2005 roku.
O tym, która kampania znajdzie się w TVP, decyduje powołana w tym celu specjalna Komisja ds. Kampanii Społecznych, rozpatrująca kierowane do niej wnioski. Obok wsparcia udzielanego kampaniom zewnętrznym TVP również sama organizuje kampanie charytatywne, jak np. obecna od kilkunastu lat na antenie „Reklama Dzieciom”, z której fundusze przeznaczane są na leczenie i rehabilitację oraz zakup specjalistycznego sprzętu dla dzieci, „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem”, wspierająca dzieci wychowujące się w domach dziecka czy „Wigilijne dzieło pomocy dzieciom”, z której pieniądze ze sprzedaży świec przeznaczane są na pomoc dzieciom. TVP obejmuje także patronatem imprezy i wydarzenia – łącznie nawet kilka tysięcy rocznie.
Najważniejsze kampanie społeczne na antenach TVP w 2006 r.
1.Krewniacy (Europejska Fundacja Honorowego Dawcy Krwi)2.Płytka wyobraźnia to kalectwo (Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji)3.Cała Polska czyta dzieciom (Fundacja ABCXXI) 4.Bliżej siebie - dalej od narkotyków (Krajowe Biuro Przeciwdziałania Narkomanii) 5.Bezpieczny przejazd (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A)6.AIDS/HIV (Krajowe Centrum ds. AIDS) 7.Pajacyk (Polska Akcja Humanitarna) 8.Krewniacy (Europejska Fundacja Honorowego Dawcy Krwi oraz TVP S.A.) 9.Sprzątanie świata (Fundacja Nasza Ziemia) 10.Postaw na swoim! Przedsiębiorczość (IAA - Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy11.Pij mleko, będziesz wielki (IAA)
Najważniejsze kampanie społeczne na antenach TVP w 2005 roku
1.Twój sprzeciw ma znaczenie (Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Browary Polskie) - zakaz sprzedaży alkoholu nieletnim2.Serce masz tylko jedno (Fundacja Budowy Polskiego Sztucznego Serca) – zbiórka funduszy na Program Budowy Polskiego Sztucznego Serca3.Pomóż dzieciom przetrwać zimę (Społeczny Komitet Ogólnopolskiej Akcji Charytatywnej pdpz) – zbiórka darów dla dzieci4.Pij mleko, będziesz wielki (IAA – Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy) – promocja picia mleka przez dzieci5.Postaw na swoim! Przedsiębiorczość (IAA – Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy) - promocja aktywności zawodowej6.Pamiętaj o sercu (Polskie Towarzystwo Kardiologiczne) - profilaktyka zdrowotna7.Potrafisz sam (MENiS) – szkoła przeciw korupcji8.1% podatku (Akademia Rozwoju Filantropii) - możliwość odpisywania dochodów na rzecz organizacji pożytku publicznego9.Sprawni w pracy (Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji) – kreowanie pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych jako pracowników, pobudzanie ich do
aktywności na rynku pracy i promowanie ich zatrudniania wśród przedsiębiorców10.Adopcja na odległość (Caritas Polska) – pomoc dzieciom-sierotom dotkniętym skutkami tsunami11.Twoja działka (Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii) – kampania antynarkotykowa12.Kupujesz polskie produkty, dajesz pracę (Fundacja Dajesz Pracę PL) – zachęcanie do wybierania produktów produkowanych w Polsce13.Pajacyk (Polska Akcja Humanitarna) – dożywianie dzieci14.Wioski dziecięce SOS (Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce) – zbieranie funduszy na budowę domów rodzinnych dla osieroconych dzieci15.Krewniacy (Europejska Fundacja Honorowego Dawcy Krwi) – promocja honorowego krwiodawstwa16.Żółty tydzień (Stowarzyszenie Pomocy Ludziom z Uszkodzoną Wątrobą) – promocja szczepień ochronnych przeciwko żółtaczce17.Przełam przemoc (Pełnomocnik Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn) – przemoc fizyczna i psychiczna18.Hospicjum to też życie (Fundacja na rzecz Wspierania Hospicjum) – opieka paliatywna19.Dzieło Nowego
Tysiąclecia (Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia) – stypendia dla młodych ludzi z ubogich rodzin20.ABC zapobiegania AIDS (Krajowe Centrum ds. AIDS) - profilaktyka w zakresie HIV/AIDS21. Świąteczna zbiórka żywności (Federacja Banków Żywności) - zbiórka żywności w sklepach na rzecz potrzebujących przed Świętami Bożego Narodzenia22. Wigilijne dzieło pomocy dzieciom (Caritas Polska + TVP1) – pieniądze ze sprzedaży świec przeznaczane są na pomoc dzieciom23.Ty możesz zostać Św. Mikołajem (TVP2) – pomoc dzieciom wychowującym się w domach dziecka24.Reklama dzieciom (TVP S.A.) – środki pozyskane z akcji przeznaczane są na leczenie i rehabilitację dzieci oraz zakup specjalistycznego sprzętu25.Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (Fundacja Jurka Owsiaka + TVP2) – zakup sprzętu medycznego dla potrzeb leczenia dzieci.