Ile kosztowały wybory?
Najwięcej na wybory wydali ci, którzy mieli
największe szanse zwycięstwa - Platforma Obywatelska oraz Prawo i
Sprawiedliwość - pisze "Puls Biznesu".
24.10.2005 | aktual.: 24.10.2005 06:45
Ze wstępnych szacunków obu partii dokonanych jeszcze przed zakończeniem wyścigu o głosy wynika, że PiS wydał 25,8 mln zł na kampanię parlamentarną i 11,3 mln zł na prezydencką. PO wydała trochę mniej na parlamentarzystów - 23 mln zł, ale trochę więcej na promocję Donalda Tuska - 13,5 mln zł.
Za pozyskanie jednego wyborcy obie partie zapłaciły w wyborach parlamentarnych około 8 zł, a głowy państwa - 0,9-1 zł - podaje gazeta.
"Puls Biznesu" ocenia, że była to najbardziej spektakularna kampania wyborcza w naszej historii. Z bardzo wstępnych danych Expert Monitora i Merdia Watch wynika, że na kampanie parlamentarną i prezydencką politycy wydali w mediach 76 mln zł. Są to dane bez rabatów, ale z drugiej strony badanie nie objęło całego okresu i w związku z tym wpływy mogą się jeszcze zwiększyć.
Do tej pory większość środków przeznaczano na spotkania z wyborcami, pikniki czy ulotki. Teraz połowa budżetu PiS poszła na reklamę w mediach. Głównie na telewizję, ale bardzo zyskał także outdoor.
Media zyskają dzięki tej kampanii podwójnie. Odnotowały w tym roku większe wpływy, a dzięki temu, że politycy docenili wagę telewizyjnych spotów, mogą liczyć na kontynuację koniunktury. (PAP)