Co Polacy kupują w Internecie?
W 2007 roku już 42% Internautów robiło zakupy w sklepach internetowych, a 21% brało udział w aukcjach. W sieci najczęściej kupowaliśmy odzież i buty, a nie, jak dotychczas, książki - wynika z raportu spółek Money i eCard.
25.02.2008 09:17
Wśród polskich e-klientów nadal przeważają mężczyźni. Stanowią oni 57% klientów sklepów internetowych i aż 65% uczestników aukcji. Zmienia się to z każdym rokiem, proporcje powoli zmierzają do zrównania się. W 2006 roku wśród kupujących w e-sklepach aż 61% stanowili mężczyźni, a wśród uczestników aukcji było ich aż 68%.
Raport wskazuje, że nadal w Internecie kupuje najwięcej ludzi młodych, ale odsetek starszych e-klientów ciągle rośnie. W 2006 roku tylko 19% klientów sklepów internetowych stanowiły osoby w wieku 40-59 lat. Rok później było ich już 22%. Osoby w tym wieku w Internecie robią zakupy przede wszystkim w e-sklepach, znaczenie rzadziej uczestniczą w aukcjach.
Wśród e-klientów sklepów internetowych nadal najwięcej jest tych, którzy deklarują że nie posiadają żadnych dochodów. Tacy Internauci dominują szczególnie w serwisach aukcyjnych. W ciągu ostatniego roku zwiększył się także udział osób bardzo dobrze zarabiających - i to zarówno wśród klientów sklepów internetowych, jak i uczestników aukcji.
W polskim Internecie w 2007 roku wzrosła sprzedaż on-line wszystkich rodzajów produktów z wyjątkiem oprogramowania komputerowego. Na czołówkę rankingu produktów najczęściej kupowanych on-line wysunęła się odzież i obuwie. W sieci kupuje je prawie 18% Internautów, podczas gdy rok wcześniej było ich niecałe 14%. Sprzedaż książek, choć spadła na drugą pozycję, również zyskała na popularności. W 2006 roku książki kupowało on-line 15,3% użytkowników sieci, a w 2007 roku - 16,6%.
Większe wzrosty odnotowały także kosmetyki oraz sprzęt sportowy i turystyczny. W 2007 roku kosmetyki kupowało on-line 9,5% Internautów, a rok wcześniej - 8,3%. Natomiast popularność sprzętu sportowego i turystycznego wzrosła z poziomu 4,9% do 6%.
Rośnie zainteresowanie internautów produktami niszowymi. W raporcie czytamy także, że 2007 roku 2,75% użytkowników sieci deklarowało, że kupuje on-line artykuły kolekcjonerskie lub hobbystyczne, a 1,4% - instrumenty muzyczne.