PolskaBarwy kampanii referendalnej

Barwy kampanii referendalnej

Barwy i symbole Polski oraz Unii
Europejskiej: biało-czerwona polska flaga i 12 złotych gwiazd,
tworzących okrąg na niebieskim tle, można dostrzec w ostatnich
dniach niemal wszędzie. Na trzy tygodnie przed referendum
europejskim kampania nabrała tempa i rumieńców.

Słowo "tak" jest chyba najczęściej wykorzystywane w referendalnych hasłach. Jest "tak dla Polski", "Tak - głosuję", "Mówię - Tak".

Pod hasłem "Tak dla Polski", które zostało zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, zachęca do poparcia integracji z UE prezydent Aleksander Kwaśniewski, który w ramach swojej kampanii odwiedza szereg miejscowości we wszystkich województwach. Do Polaków już trafiła broszura prezydenta, która jest "próbą odpowiedzi na zasadnicze pytania i wątpliwości", związane z integracją z UE.

Z inicjatywy prezydenta RP i Fundacji im. Roberta Schumana, ukazała się też płyta kompaktowa z Traktatem Akcesyjnym, warunkami członkostwa Polski w UE, informacją o instytucjach i działaniu Unii, hymnami Polski i UE, przemówieniem prezydenta.

Rząd namawia do udziału w referendum pod hasłem "TAK głosuję". Natomiast program działań informacyjnych Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej zatytułowany jest: "Polska w UE- Mówię Tak!".

Swoją kampanię rząd zainaugurował 5 maja pod hasłem "Od piątego do piątego". Każdego dnia ministrowie odwiedzają miejscowości w wybranym regionie kraju, spotykają się z mieszkańcami i przedstawicielami różnych środowisk.

Kampanię referendalną prowadzi też większość partii politycznych: zarówno tych, które popierają UE, jak i przeciwnych integracji.

Prounijna i opozycyjna Platforma Obywatelska przekonuje do UE "na ulicach". Manifestacje pod szyldem PO mają się odbyć w 53 miastach Polski. Platforma ma takie samo hasło referendalne jak prezydent: "Tak dla Polski", mimo prezydenckiego patentu na slogan.

Hasło to widnieje m.in. na odznakach, jakie nosi wielu polityków PO. Odznaka jest okrągła, biała z niebieskim napisem "Tak dla Polski!" i pomarańczowym konturem Polski (logo partii). Natomiast na ulotkach Platforma przekonuje, że "Europa to nasza szansa" i przypomina, że "Polska to nasz dom".

Prounijne odznaki noszą też niektórzy politycy SLD: na niebieskim tle okrągłej plakietki widnieje napis: "Tak w referendum!". Sojusz przekonuje też: "Powiedz Unii Europejskiej Tak! Weź udział w referendum!". Ugrupowanie zaangażowało do pracy kilka tysięcy wolontariuszy, którzy mają za zadanie prowadzić prounijną kampanię w terenie.

Hasło koalicyjnej Unii Pracy nawiązuje do nazwy partii, dzięki czemu jest dobrze rozpoznawalne: "Europa-Unia-Praca". Podczas swych akcji UP będzie rozdawać "bilet do Unii Europejskiej", ważny dwa dni - 7 i 8 czerwca.

Prawo i Sprawiedliwość prowadzi kampanię pod hasłem "Silna Polska w Europie", podkreślając potrzebę walki o silną i należną Polsce pozycję w UE. Partia chce rzetelnie informować o Unii i naszym w niej członkostwie, zapowiada spotkania i seminaria w polskich miastach na temat wizji Polski w Europie oraz przyszłego Traktatu Konstytucyjnego UE.

Samoobrona przed unijnym referendum wydrukuje ulotki, które będą rozsyłane do każdego domu. Chce też wydrukować kilkunastostronicowe broszury informacyjne, które będą rozdawane podczas spotkań w terenie. Hasło kampanii Samoobrony to: "Wybór należy do ciebie".

Unia Wolności ogłosiła konkurs na hasło swej kampanii. Wybrała: "Kocham Unię E.!", ale nagrodziła też hasło przeciw integracji: "Unia jego mać!."

Przeciwnicy integracji w swojej kampanii ostrzegają przed zgubnymi, ich zdaniem, konsekwencjami integracji z Unią m.in. dla polskiej gospodarki i tożsamości narodowej.

Liga Polski Rodzin zainaugurowała kampanię 3 maja, prezentując jednocześnie alternatywny do UE program naprawy państwa. Liga przekonuje do odrzucenia integracji z Unią Europejską hasłami: "Zawsze Polska!", "Nie dla zdrady", "Unii nie!". Na wykorzystywanych podczas akcji balonach widnieje napis: "UE zrobi Cię w balona!", na chorągiewkach: "UE wystawi Cię do wiatru!". Poseł z klubu LPR Bogdan Pęk nosi znaczek z napisem "Unii nie!"

Na niebieskich plakatach i ulotkach Ruchu Katolicko- Narodowego widnieje zarys Polski oraz sześcioosobowa uśmiechnięta, szczęśliwa rodzina oraz hasło "Wybierz Polskę! Powiedz Unii NIE!"

W niedzielę ruszy bezpłatna kampania w mediach publicznych. W kampanii telewizyjnej będzie uczestniczyć 79 podmiotów, w radiu - 73.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)