Zumi.pl - Onet wchodzi w e‑mapy
Zumi.pl to nowy produkt Onetu "pierwszy polski lokalizator internetowy", czyli mapy zintegrowane z bazą firm. Projekt od ponad roku wraz z Onetem przygotowywały trzy firmy - dostawca zdjęć satelitarnnych Techmex, map wektorowych Imagis oraz Polskie Centrum Marketingowe, spółka która dostarczyła bazy teleadresowe ponad 1 mln firm. - Przygotowanie Zumi kosztowało naprawdę dużo- mówił Łukasz Wejchert, prezes Grupy Onet.pl na konferencji prasowej.
12.04.2007 | aktual.: 12.04.2007 18:57
-Głównym powodem, dla którego zdecydowaliśmy się na realizację tak nowatorskiego projektu oraz inwestycję na taką skalę, jest brak tego typu usług skierowanych do rynku lokalnego w Polsce- wyjaśniał Wejchert.
Zumi to pełna mapa Polski - ponad 300 tys. km kwadratowych map wektorowych oraz zdjęć sateliatrnych, w tym 110 tys km kwadratowych zdjęć satelitarnych w wysokiej rozdzielczości. Na wstępie w produkcie znajduje się baza adresów ponad 1 mln firm, przygotowana przez PCM. Każdy właściciel może swoją firmę dodać do bazy za darmo, kosztuje wyróżnienie ogłoszenia - np. kolorem. Onet.pl zarabia także na umowach z partnerami, już teraz po kliknięciu na logo Play na mapie pokazują się punkty dystrybucyjne tego nowego operatora komórkowego. -Naszą najważniejszą przewagą konkurencyjną jest integracja - mówi Wejchert. Co prawda w Polsce są mapy internetowe, np. map24.pl czy ostatnio otwarte MapGo.pl jednak żaden z konkurencyjnych produktów nie zawiera tego wszystkiego co ma Onet, jak choćby mapy hybrydowej ( zdjęcia satelitarne + mapa wektorowa )
W serwisie już teraz można dokonywać rejestracji hotelowych, baza pochodzi z serwisu hotele.onet.pl. W przyszłości nastąpi integracja z kolejnymi usługami Onetu. -Będzie można np. wpisać tytuł filmu, a nasz lokalizator pokaże najbliższe kina, w których jest on pokazywany- zapowiada Bartłomiej Zarębski, odpowiedzialny za projekt Zumi.pl. Podobno firma ma przygotowaną agendę nowych funkcjonalności na najbliższe dwa lata. -Będą elementy Web 2.0 ludzie będą mogli wyrazić opinię czy dodać zdjęcia- mówi Wejchert. Z kolei firmy będą mogły niebawem dodać klipy wideo do swojej wizytówki, zapowiada Zarębski.
To największe przedsięwzięcie tego typu w polskim internecie, dla niektórego niewątpliwie wzorem było Google Maps. Zumi ma np. taki sam układ przycisków mapa/satelita/hybryda. -Nasz produkt najlepiej porównać do Yahoo Local, które w Stanach jest znacznie lepsze od Google Maps- mówił bez skromności Wejchert. W odróżnieniu od rozwiązania Google'a, Zumi.pl działa w oparciu o technologię flash.
Zumi.pl to punkt wyjściowy, opracowana technologia map, ma zostać zintegrowana z kolejnymi rozwiązaniami Onetu.
Wejście produktu na rynek wspiera potężna kampania reklamowa - w telewizji, prasie i na nośnikach zewnętrznych. Pierwszy spot ma zostać wyemitowany dzisiaj w TVN po Faktach. Zumi.pl było pierwszym projektem nad jakim zaczął pracować DreamLab Onet'u -To było bardzo duże przedsięwzięcie technologiczne i informacyjne- mówił Grzegorz Wójcik prezes DreamLab.
Zumi.pl ma być rentowne do końca przyszłego roku.
Na konferencji Wejchert zapowiedział, że Onet.pl jeszcze w tym roku chciałby zaistnieć na którymś z rynków Europy Środkowo-Wschodniej.
Niebawem w IDG TV wywiad z Łukaszem Wejchertem dotyczący Zumi.pl, w którym m.in. odpowiada na pytanie, czemu produkt jest prezentowany pod oddzielną marką i domeną.