YouTube chce komórek
W ciągu roku YouTube, najpopularniejszy obecnie serwis prezentujący prywatne nagrania wideo uruchomi wersję swojej strony przeznaczoną dla telefonów komórkowych.
03.11.2006 07:10
Współzałożyciel serwisu i jeden z szefów YouTube – Chad Hurley, powiedział na konferencji prasowej, że uruchomienie usługi wideo serwisu dla telefonów komórkowych jest w tej chwili kluczowym celem firmy. „Do końca przyszłego roku chcemy przygotować coś dla użytkowników telefonów komórkowych, zapowiada się, że będzie to ogromny rynek, szczególnie dla takich firm jak nasza, dlatego chcemy w tym uczestniczyć, to naturalne przejście” mówi Hurley.
Hurley wypowiadał się w czasie OgilvyOne Digital Summit w jednym z pierwszych swoich publicznych wystąpień od czasu oświadczenia w ubiegłym miesiącu, w którym informowano dziennikarzy o zakupie YouTube przez Google za 1,65 miliarda dolarów.
W maju YouTube uruchomił serwis YouTube To Go, pozwalający użytkownikom na umieszczanie klipów nagranych za pomocą telefonów komórkowych w celu oglądania ich później na ekranach komputerów, w serwisie YouTube. Dzięki temu wiele klipów, które możemy zobaczyć na stronie zostało nagranych za pomocą telefonów komórkowych. Przygotowywana właśnie przez specjalistów firmy usługa umożliwi użytkownikom społeczności YouTube dzielenie się wideoklipami między sobą wyłącznie za pomocą telefonów komórkowych.
YouTube pozwalając użytkownikom na umieszczanie i dzielenie się klipami wideo siłą rzeczy wchodzi ostatnio w konflikt z wytwórniami fonograficznymi i stacjami telewizyjnymi. Niektórzy z użytkowników umieszczają jako „swoje” teledyski lub programy telewizyjne.
W ubiegły piątek Viacom Inc. wysłał list do YouTube z prośbą o usunięcie klipów zawierających fragmenty programu Comedy Central z komikami Jonem Stewartem i Stephenem Colbertem.
„YouTube jest liderem rynku, na równi z innymi przestrzega Digital Millenium Copyright Act (DMCA)” mówi Hurley i dodaje, że firma usuwa klipy wideo od razu po informacji o tym, że są umieszczone nielegalnie.
“Usprawniliśmy proces przestrzegania ustaleń DMCA przez zaprojektowanie specjalnych narzędzi to wspomagających, byliśmy pierwszymi, którym udało się zautomatyzować ten proces” dodaje Hurley.
Ogromna popularność YouTube ze 100 milionami klipów oglądanych każdego dnia powoduje, że korporacje rozważają zagrożenia czyhające na ich własność intelektualną. Rozwiązaniem problemu mogą być porozumienia zawierane przez YouTube z producentami: muzycznymi, telewizyjnymi czy wreszcie filmowymi. YouTube ma już takie porozumienia z Universal Music Group, Sony BMG Entertainment, CBS oraz Warner Music Group.